Midland – Barely Blue

Midland - Barely Blue album cover

Midland is inmiddels een zeer gewaardeerde country band met een aantal hele sterke albums op hun naam. Twee jaar geleden verscheen het album The Last Resort: Greetings From waar ik behoorlijk enthousiast over was. De muziek van de band weet heel goed het authentieke country genre te benaderen, zonder echte menging van pop invloeden. En nu met Barely Blue, het nieuwe album, is dat gelukkig niet anders.

De formule van Midland is bekend en dat laten ze ieder nieuw album weer horen. Zo wordt er op Barely Blue wederom veel gebruik gemaakt van traditionele instrumenten zoals pedal steels, piano, harmonica en gitaren. Dat is iets wat ze op vorige albums ook deden en het blijkt steeds weer heel goed te werken. Ze hoeven van mij zo nodig niet te vernieuwen als het dit soort kwaliteit country songs oplevert.

Midland komt uit Texas en de meeste muziek van het trio kent daar de productie. Maar voor Barely Blue werd er buiten de bekende contreien verkend. Zo zochten ze een studio op in Savannah in de staat Georgia. Een nieuwe omgeving heeft ze goed gedaan, want dit nieuwe album klinkt naar mijn mening qua productie nog net even wat beter dan vorig werk.

In principe is dat ook niet heel vreemd als je ziet met wat voor producer Midland samenwerkten voor Barely Blue. Niemand minder dan Dave Cobb, je zult hem inmiddels kennen, zat achter de knoppen in zijn thuisstaat Georgia. De magiƫr is de afgelopen jaren zeer geliefd geworden binnen de country scene en levert met dit album wederom puik werk af. Productie is, zoals we van hem gewend zijn, van topniveau.

Midland doet weer alles goed met dit album en laten horen dat ze een van de betere country bands van het moment zijn. Ik verwacht dan ook dat Barely Blue de komende tijd in de country charts gaat scoren. Waarschijnlijk zullen ze ook weer een lading aan awards winnen. Tsja, de mannen hebben echt de juiste formule gevonden en weten geweldige country muziek te produceren. Niets op af te dingen.

Enige kanttekening is misschien de korte duur van Barely Blue. Iets minder dan dertig minuten en maar acht songs. Midland had wat mij betreft het hier wat mogen rekken, tien songs minimaal. Maar goed, met de kwaliteit zit het prima in orde en ze kunnen weer een fantastische plaat aan het oeuvre toevoegen. Midland vind ik zoals gezegd een van de betere country bands van het moment en met Barely Blue weten ze dit statement alleen maar te bevestigen.