Mindy Smith – Quiet Town

Mindy Smith - Quiet Town album cover

Singer-songwriter Mindy Smith beweegt zich al een tijdje door het muzikale landschap. Ze liet namelijk voor het eerst van zich horen in 2004 met het album One Moment More. Daarna volgden er een aantal andere albums, waarvan de laatste in 2012. Daarna werd het stil op muziekgebied, andere projecten waar ze mee bezig was, maar dit jaar in geweldige vorm terug met Quiet Town.

De muzikale carrière van Mindy Smith kun je als succesvol zien. Ondanks dat ze relatief weinig in het verleden heeft uitgebracht krijgen haar albums positieve recensies van muziekcritici en weet ze redelijk de luisteraar te bereiken. Het is achteraf goed geweest dat ze een lange pauze heeft genomen, want Quiet Town is een creatief album met alleen maar kwaliteit songs.

Als je natuurlijk zo lang een singer-songwriter bent, en je doet het met succes, dan krijg je steeds meer mogelijkheden en kun je de productie van je muziek wat groter aanpakken. Mindy Smith deed dat dan ook voor Quiet Town. Zo zat ze voor dit album samen in de studio met bekende producer Neilson Hubbard. De productie klinkt dan ook voortreffelijk, gedetailleerd en de songs bevatten kleur.

Niet alleen Neilson Hubbard is een opmerkelijke naam waar Mindy Smith voor Quiet Town mee heeft samengewerkt. Een andere bekende naam is namelijk Daniel Tashian. Producer van onder andere het succes album Golden Hour van Kacey Musgraves, maar voor dit album doet hij op een song de samenzang met Mindy Smith. Zeer verdienstelijk overigens en het vermelden waard.

De songs op Quiet Town liggen prettig in het gehoor en er worden door ervaren muzikanten muziek gemaakt. In alles straalt dit album project passie, positiviteit en plezier uit. De songs zijn op zichzelf sterk en gaan perfect samen met het warme stemgeluid van Mindy Smith. Ze heeft jaren de tijd gehad om het beste van het beste te brengen en dat is wat ze hier bewerkstelligt.

Als je liefhebber bent van folk, roots, country, Americana muziek dan zul je vast de afgelopen jaren hebben gemerkt dat er veel te kiezen valt. Het aanbod is immens en je hoort echt veel goede muziek. Mindy Smith weet met Quiet Town naar mijn mening net wat meer indruk te maken dan veel andere singer-songwriters. De songs hebben iets speciaals. Als je niet kunt kiezen tussen het grote aanbod, dan raad ik dit album aan. Een uitzonderlijke parel.