Murray McLauchlan – Hourglass

Murray McLauchlan - Hourglass album cover

Doet onder de Nederlandse country luisteraars Murray McLauchlan een belletje rinkelen? Waarschijnlijk niet, maar deze Canadese country artiest heeft zijn roots in de jaren 70 liggen. Hij trad op met grootheden zoals John Prine en Jim Croce en zag zijn muziek gecoverd worden door outlaws Kris Kristofferson en Waylon Jennings. We hebben hier dus niet te maken met zomaar een country artiest. Een country artiest die zijn sporen inmiddels dik heeft verdiend en dit jaar is hij terug met pandemie-plaat Hourglass.

Murray McLauchlan mag je eigenlijk wel als grote naam en routinier zien binnen de country. Hij won 11 JUNO awards die behoorlijk in aanzien staan in Canada. Daarnaast won hij ook RPM “Big Country” awards en Toronto music awards. Het lijstje gaat nog wel even zo door, maar dit zegt eigenlijk al genoeg. Overigens is McLauchlan niet alleen actief als country artiest. Zo schrijft hij ook boeken, schildert en zet zich maatschappelijk in voor verschillende goede doelen. Een echte alleskunner.

Maar dat is op dit moment niet het belangrijkst. Belangrijk is dat Murray McLauchlan recentelijk zijn 18e plaat Hourglass uitbracht. En dit is een plaat ontstaan vanuit de Corona pandemie. Nummers zoals Pandemic Blues, If You’re Out There Jesus en Shining City On a Hill zijn tekstueel goede voorbeelden van waar de wereld op dit moment mee te maken heeft.

Wat mij vooral opvalt is de muzikale inkleuring van Hourglass. Dat is werkelijk waar prachtig vervaardigd. Op elk nummer is de pedal steel vertegenwoordigd en geeft dit album veel kracht mee. Nee, dit mooie instrument is niet nadrukkelijk aanwezig, maar laat zich vooral heel subtiel op de achtergrond horen. Het maakt van Hourglass een country plaat pur sang. Tel daarbij de doorleefde stem van Murray McLauchlan op en je hebt de ideale plaat om eens lekker achterover te zitten en de muziek volledig in je op te nemen.

Ondanks dat Murray McLauchlan al decennia bezig is met muziek maken hoorde ik pas vorige week van hem. Dat is aan de ene kant frappant, want samen in een naam te worden genoemd met artiesten als Jennings, Kristofferson en Prine, dan kan je wat. Waarschijnlijk doordat hij veel vanuit Canada opereert is dat de reden dat je zijn naam weinig hoort in de Amerikaanse muziekindustrie. En Canada staat nu niet zo bol van de country muziek.

Maakt allemaal niet uit, want met Hourglass heeft Murray McLauchlan een prachtige plaat afgeleverd. Het bevat alle ingrediënten die daarvoor nodig zijn en ik heb er goed genoeg van genoten. De tijd tikt langzaam, maar ook weer snel, weg op Hourglass en volledig in het voordeel van McLauchlan. Om na zoveel albums nog steeds frivool en fris te klinken getuigd alleen maar van veel klasse en oprechte liefde voor het vak. Hourglass is een tijdloze parel die ik graag met veel plezier keer op keer weer opzet.

Uitgebracht door True North Records