Muscadine Bloodline – Dispatch to 16 Ave.

Muscadine Bloodline - Dispatch to 16 Ave.

Country rakkers Flordia Georgia Line hebben recent aangekondigd dat ze na hun zomertour tijdelijk uit elkaar gaan. Dat is goed nieuws. Persoonlijk vond ik laatste album Life Rolls On uitstekend, maar solo plaat Sunshine State of Mind of Brian Kelly nog iets meer uitstekend. Wie gaan Florida Georgia Line vervangen? Juist, country duo Muscadine Bloodline uit het zuiden van Amerika. Ze hebben net een nieuw album uit genaamd Dispatch to 16 Ave.

Eigenlijk is de vergelijking met Flordia Georgia Line redelijk krom, want Muscadine Bloodline heeft muzikaal gezien veel meer te bieden. De band is binnen korte tijd best een grote hit in de country wereld dat zich aftekent aan de streamcijfers van de platen. Dispatch to 16 Ave. gaat alleen maar meer bijdragen aan de populariteit van deze twee gasten.

Het draait bij Muscadine Bloodline allemaal om de vrienden Charlie Mucaster en Garry Stanton. Ze groeiden op in Mobile, Alabama en sinds 2015 opereren ze als Muscadine Bloodline. En zoals gezegd met succes, veel succes. Deze band is mij nog niet eerder opgevallen, maar na het luisteren van Dispatch to 16 Ave. wordt het meteen duidelijk dat we hier te maken hebben met een band die authenticiteit uitstraalt en het country verleden niet uit het oog verliest.

De eerste nummers op de plaat kwalificeren zich duidelijk als country rock en vloeien heel mooi in elkaar over, terwijl het later op de plaat in rustig vaarwater begeeft. De balans wordt heel redelijk gehouden met genoeg variatie. Zowel voor country luisteraars die honky tonk waarderen, als ballad liefhebbers komen heel goed terecht bij Muscadine Bloodline.

De zang wisselt zich heel prettig af, zijn krachtig en doen mij denken aan Texas band Josh Abbott Band. Maar in principe is ook deze vergelijking niet heel terecht, want Muscadine Bloodline behoudt vooral een heel eigen geluid. Een geluid waar ze in de toekomst makkelijk op voort kunnen bouwen. De kwaliteit druipt van dit duo af.

Dispatch to 16 Ave. dus, prettige eerste kennismaking. Qua niveau ver verwijderd van Florida Georgia Line en het duo kleuren de plaat heel mooi in met sterke country rock. Je hoort de potentie van Muncaster en Stanton en het zal mij niets verbazen als ze met deze plaat doorbreken bij de mainstream. Heel authentiek, maar daarnaast ook heel toegankelijk. Win-win combinatie, met een zeer heldere en grote toekomst die voor ze ligt binnen country muziek.

Uitgebracht door Stancaster Music