New Earth Farmers – The Good Ones Got Away

New Earth Farmers - The Good Ones Got Away album cover

New Earth Farmers is een nieuwe band gevormd door duo Nicole Storto en Paul Knowles. Alhoewel, je kunt dit niet echt een nieuwe band noemen, want voorheen heette ze New American Farmers. En daarvoor was er de naam Mars Arizona. Blijkbaar was het moeilijk om een goede naam te kiezen, maar goed, ze hebben een nieuwe plaat genaamd The Good Ones Got Away.

Nicole Storto en Paul Knowles hebben The Good Ones Got Away niet alleen geproduceerd. Er doen talentvolle muzikanten mee als backing-band met Nigel Twist van The Alarm op de drums, James DePrato van Chuck Prophet op gitaar en lap steel en Kevin T. White van Chuck Prophet op de bass gitaar. Het clubje weet een fantastisch rijk geluid te produceren en ieder is in uitstekende vorm.

Ik ben niet bekend met eerdere albums van New Earth Farmers, maar wat ik hoor op The Good Ones Got Away staat mij heel erg aan. Het eerste wat opvalt is dat deze plaat duidelijk leunt naar een rock & roll geluid. Dat wordt aangetoond met de vele gitaarsolo’s. Met name het gitaarspel is wat dit album zo aantrekkelijk maakt om naar te luisteren en maakt het onderscheidend.

Niet alleen maken de gitaarsolo’s indruk op mij, maar ook de vocals van New Earth Farmers zijn interessant om te vermelden en doen indruk maken. Het is mooi, omdat zowel Nicole Storto als Paul Knowles de zang in elk liedje weten af te wisselen zonder dat je daar veel van merkt. Het is moeilijk om onderscheid te maken, echter zijn ze allebei prettig om naar te luisteren.

Naar mijn mening klinken de New Earth Farmers op plaat al heel goed en ik kan mij voorstellen dat ze live nog beter klinken. Jammer genoeg is dit geen hele grote band en zullen ze alleen optreden in de Verenigde Staten. Dit is het type band dat het meer moet hebben van hun shows, dan hun albums. Echter staan er komende maanden opvallend weinig optredens op de planning. Wie weet dat ze volgend jaar weer klaarstaan om te schitteren.

Wat ik hoor op The Good Ones Got Away is hele sterke Americana muziek met een rock & roll geluid. Het album wordt geweldig ingekleurd met sterke vocals, jakkerende elektrische gitaren en zelfs wat zuinige pedal steels en strijkers. Dit album telt maar acht nummers en is iets aan de korte kant, maar alle nummers zijn stuk voor stuk kwaliteit. New Earth Farmers hebben mij in ieder geval overtuigd en hopelijk weten ze in toekomst dit werk een vervolg te geven.