Noah Gundersen – A Pillar of Salt

Noah Gundersen - A Pillar of Salt album cover

Je zou het niet zeggen als je afgaat op de album cover, maar wat is A Pillar of Salt van Noah Gundersen toch een wonderschone plaat. Een donkere melancholische stukje muziek dat ideaal geschikt is voor deze donkere periodes van herfst en winter. Dus zet alles even weg, doe de openhaard aan, pak er een drankje bij en doe de koptelefoon op met deze plaat. Ongetwijfeld dat je ook net zo betovert gaat raken als dat het bij mij gebeurde.

A Pillar of Salt weet een bepaald soort sfeer neer te zetten die je niet vaak bij andere albums aantreft. Het is alternatieve muziek dat veel weg heeft van een band zoals The National. Zo’n zelfde soort gebruik van instrumentatie, zoals veel mooie piano klanken, krachtige computerdrums en fijne vioolklanken. De nummers zijn in principe heel eenvoudig, maar daarin huist de kracht. Ondanks de simpliciteit is elk instrument erg effectief en komt sterk binnen.

Dat The National een inspiratiebron is geweest voor Noah Gundersen wordt voor mij heel duidelijk na het luisteren van dit album. Maar niet alleen Matt Berninger en co zijn van grote invloed op Gundersen. Ook de bekende indie artiest Phoebe Bridgers hoor je op A Pillar of Salt terug. En laat Bridgers nu net een muzikaal vriendje zijn van Gundersen. Ze duelleert op deze plaat zelfs mee op nummer Atlantis, wat tevens een van de hoogtepunten van de plaat is. Heerlijke samenzang van een zeer krachtig nummer.

Een ander hoogtepunten is Sleepless in Seattle, een speciaal nummer voor Gundersen. Hij reisde in 2009 op twintigjarige leeftijd van een klein dorpje naar de grote stad Seattle om zijn geluk te beproeven. Gundersen maakte van alles mee en het werd zijn stad. Maar na verloop van tijd begonnen er dingen te veranderen op een niet al te positieve manier. Seattle raakte in zijn ogen in een verval en tijdens de pandemie besloot hij dat het tijd was om het verder te reizen en zijn geluk ergens anders te vinden.

A Pillar of Salt is een van de mooiste indie platen die ik sinds lange tijd hoor. Met fenomenale instrumenten en een stem die wonderen doet is deze plaat sinds korte tijd een van mijn favoriete indie platen van het jaar geworden. Noah Gundersen is een artiest die weet hoe het werkt en je merkt dat op deze plaat. Soms is hij heel voorzichtig, maar kan tevens groot uithalen met zijn stemgeluid. Dit album is een plaatje die je over en over wilt horen. En als dat een album met je doet, weet je dat het goed zit.

Uitgebracht door Cooking Vinyl