Jesse Dayton – Beaumonster

Jesse Dayton - Beaumonster album cover

Jesse Dayton is een veteraan in het country circuit met zijn debuut Rasin’ Cain uit 1995. Bijna een ontelbare aantal albums later is Dayton dit jaar terug met zijn nieuwe plaat Beaumonster. Het is een plaat die geen schrijfsel van Dayton bevat, maar allemaal covers. Hij heeft een paar uitstekende keuzes gemaakt die hij heeft gevonden in de rijke catalogus van vele decennia country muziek.

Deze pure rasartiest heeft inmiddels een redelijke vaste groep schare fans door de jaren heen verzameld. Zijn muziek is niet alles wat Jesse Dayton te bieden heeft aan zijn fans. Naast muzikant is hij ook nog eens een filmmaker en schrijver. Om zijn nieuwe plaat Beaumonster van iets extra’s te voorzien voor zijn fans schreef hij zijn eerste memoires. Het boek geeft een inkijkje in zijn turbulente en interessante leven. Deze man heeft wat te vertellen.

Leuk zo’n boek, maar eerlijk gezegd zijn we hier stiekem voor de muziek. Ik stapte in bij album The Outsider uit 2018 en sindsdien heeft hij een aantal zij-projecten uitgebracht zoals een live-plaat en mix-tape. Beaumonster trok mij aandacht door de interessante covers die erop staan. Covers waarbij het heel duidelijk wordt dat Jesse Dayton zijn country klassiekers kent.

Ik pik er een paar uit. Ten eerste heb je Pretend I Never Happened van Willie Nelson, onder velen wel bekend. Iets minder country, maar zeker het vermelden waard is de cover White Freightliner Blues van Townes van Zandt. Tot slot aardig om te vermelden is dat op Beaumonster een cover van outlaw Waylon Jennings staat, namelijk Just to Satisfy You. Alhoewel dit nummer nog van vóór de outlaw country periode van de jaren zeventig is.

Voor mij minder bekend, maar Dayton covert op Beaumonster ook een aantal maal Kinky Friedman. De covers maakt Dayton zich helemaal eigen. De algemene sfeer die ik op deze plaat aanvoel is country blues. Sowieso is ook de blues een genre waar Dayton op eerdere platen zich niet voor schuwt. Het zorgt op Beaumonster voor een hele vreugdevolle mix van genres waarbij hij extra punten scoort voor zijn rauwe en bevlogen stemgeluid.

Deze plaat is een leuk tussendoortje zo op het einde van het jaar. Jesse Dayton doet waar hij goed in is en levert wederom een kwalitatief goede plaat af. Het zal geen grote golven gaan maken, maar Dayton levert aan zijn trouwe fans weer een fijn werkstuk af die genoeg memorabele momenten bevat. Aardige toevoeging is het boek als je meer van hem wilt weten (te koop onder deze recensie). Ik geloof wel dat hij in zijn rijke muziek carrière genoeg mee heeft gemaakt en genoeg te vertellen heeft. Geef Beaumonster een kans en pak gelijk eerder recent werk erbij zoals The Outsider (2018) en The Revealer (2016). Vervelen doet het allerminst.

Uitgebracht door Hardcharger Records