Old Californio – Old Californio Country

Old Californio - Old Californio Country album cover

Country folkies Old Californio kunnen gezien worden als Zuid-Californië best bewaarde geheim. Ze roeren zich in en rondom de Americana scene van Los Angeles en maken inmiddels jaren naam als band. Dit jaar brengen ze een leuk nieuwe plaatje uit toepasselijk genaamd Old Californio Country en laten horen waarom ze het best bewaarde geheim van de Sunshine State zijn.

De band bestaat uit frontman Rich Dembowski, Woody Aplanalp, Justin Smith, Jon Niemann, Kip Boardman en Paul Laques. Om deze nieuwe plaat nog wat extra furore en kracht mee te geven doen ook Neil Young en Lukas Nelson’s ritme sectie drummer Anthony LoGerfo en bassist Corey McCormick mee. Net zoals John Avila van Oingo Boingo op bass. Al met al leveren deze mannen een mooi geluid af op Old Californio Country en valt er genoeg te genieten.

Terwijl ik een aantal weken geleden begon met het luisteren van Old Californio Country viel mij er direct iets op. De plaat bestaat namelijk voornamelijk uit covers. Zo is natuurlijk Lonesome Fugitive van Merle Haggard een klassieker en Stuff That Works van Guy Clark behoort ook tot de classics. Ook hoor je Because geschreven door Lennon en McCartney. Overigens bestaat de plaat niet alleen maar uit covers en wisten Old Californio ook zelf een aantal nummers te schrijven.

Maakt allemaal niet uit, de muziek telt en de muziek is uitstekend te noemen. Old Californio luistert prettig weg en tijdens het luisteren voel je je echt even een reisje maken naar het warme Californië. De nummers zijn aantrekkelijk en bevatten vele laagjes en zijn simpelweg een plezier om naar te luisteren.

Ondanks dat Old Californio buiten hun Californische territorium niet heel bekend zijn, mag de muziek opgemerkt worden. Old Californio Country is een prima plaat en doet eigenlijk heel weinig verkeerd. De covers worden op een originele manier uitgevoerd en ook de nieuwe originele liedjes zijn goed te noemen. Niets aan de hand met deze band en kwaliteit is wat ze leveren.

Old Californio is een mooi groepje muzikanten met een pure passie en liefde voor het vak. Op deze nieuwe plaat is dat goed te horen en ik denk dat het live ook een en al passie en liefde is. Dit soort bands zullen niet snel naar Europa komen of zelfs verder buiten hun thuisstaat dus we moeten het doen met de studioplaten. Niet erg, want ook hier in het op dit moment koude Nederland word ik warm van de muziek op Old Californio Country. Dat kunnen alleen maar goede tekenen zijn toch?