Old Crow Medicine Show – Paint This Town

Old Crow Medicine Show - Paint This Town album cover

Old Crow Medicine Show is een traditionele country band die al een een lange tijd meegaan. Nooit heb ik de moeite genomen om echt met volle focus de band te beluisteren. Tot een paar maanden geleden. Met nieuwe plaat Paint This Town in aantocht en een interview met frontman Ketch Secor besloot ik de albums intensief tot mijn oren te nemen. En wat blijkt? Fantastische band met het country hart op de juiste plaats.

De eerste platen van Old Crow Medicine Show zijn ietwat aan de rauwe kant. Je hoort dat de productie nog wat simplistisch is. Maar met Remedy (2014) en Volunteer (2018) heeft deze band de juiste snaar weten te pakken. Tijdens de pandemie heeft de band een nieuwe studio opgericht in Nashville, Hartland Studio en nam het samen met top producer Matt Ross-Spang nieuwe plaat Paint This Town op. Een plaat waar het direct duidelijk wordt dan Old Crow Medicine Show nog lang niet is uitgezongen.

Want wat een partij energie leggen Ketch Secor en zijn band op de tape vast. Paint This Town schiet alle kanten op, maar op een manier dat ongelofelijk veel indruk doet maken. Je hoort de energie er vanaf spatten en daarnaast hoor je dat er duidelijk veel plezier en lol is gemaakt tijdens de productie. Old Crow Medicine Show klinkt jeugdiger dan ooit en nemen alles behalve gas terug.

De hoogtepunten van Paint This Town zijn er te veel om op te noemen. Wat te denken van de opbouw in het nummer Honey Chile? Wat een fantastisch krachtig nummer. Of het schaarse rustpuntje in het midden van de plaat Reasons to Run? Maar ook de geschiedenis vergeten The Old Crows niet met een ode aan DeFord Bailey op DeFord Rides Again. Het toont de klasse en ervarenheid van een band in vorm.

Er valt weinig kritiek te geven op een album zoals Paint This Town. Old Crow Medicine Show gaan al een tijdje mee, maar het lijkt wel of de afgelopen twee jaar een grote inspiratiebron voor ze zijn geweest. Ketch Secor geeft dan ook aan dat de pandemie het schrijven van de teksten een stuk makkelijker heeft gemaakt. Je hoort dit duidelijk terug in Gloryland. Een heerlijk pandemie nummer en een ander hoogtepunt.

Ik had niet verwacht dat Paint This Town mij zoveel plezier zou brengen. Het was namelijk niet zo dat ik heel bekend was met de band. Daar is de afgelopen maanden goed verandering in gekomen. Old Crow Medicine Show is een band van de traditionele en klassieke country. Dit nieuwe album mag dan wat grootser klinken en meer rock tinten bevatten, Old Crow Medicine Show behoudt zijn identiteit en levert een geweldige plaat af. Eindejaarslijstje materiaal meer dan waardig.

Uitgebracht door ATO Records