Jon Chi – River of Marigolds

Jon Chi - River of Marigolds album cover

Met een titel als River of Marigolds heb je mij meteen te pakken. Dat komt omdat in India deze Marigolds bloemsoort veel gebruikt wordt voor speciale gelegenheden. En laat India nu net een land zijn waar ik graag eens af en toe op bezoek ga. Maar daar houdt de vergelijking met India ook op als je deze plaat van Jon Chi gaat luisteren. Wat je op River of Marigolds hoort is Americana van hoog niveau.

Jon Chi was onderdeel van de band Rainmaker en vond daarmee redelijk wat succes in de Verenigde Staten. Naast zijn band werk pakte hij ook zijn solo carrière aan en bracht in 2013 en 2015 platen op zijn eigen naam uit. Met River of Marigolds combineert hij zijn twee solo platen en tovert het tot om tot een geweldig stukje authentieke Americana muziek.

River of Marigolds heb ik de afgelopen maanden intensief geluisterd. In het begin was het nog even wennen aan de stijl van Jon Chi, maar ik ben nu helemaal om en vind het fantastisch. Fantastisch in de zin dat deze plaat op een erg professionele en vakkundige manier in productie is genomen. Je merkt dat Jon Chi en zijn band weten wat muziek produceren is en letterlijk elk nummer is krachtig.

Het palet van River of Marigolds is dan ook om van te genieten. Er gebeurt van alles. Vooral de pedal steel klanken spreken mij erg aan, maar ook gave drums, gitaarsolo’s, percussies en trompetten maken van dit alles een erg genietbare plaat. Niet voor niets heeft Jon Chi voor dit album alleen maar de beste muzikanten verzameld en dat merk je direct.

Ook over de stem van Jon Chi heb ik geen kwaad woord. Het doet mij denken aan de Amerikaanse singer / songwriter Five for Fighting van bekende hits zoals 100 Years en Superman. Zo’n zelfde soort stemgeluid en dat spreekt mij erg aan. Een melig fijn stemgeluid. Al met al weet Jon Chi genoeg indruk te maken met zowel de instrumentatie als vocals op River of Marigolds.

Je kunt wel stellen dat ik dit nagenoeg het perfecte plaatje vind. Alles klopt aan River of Marigolds en ik merk dat ik mij ermee geen moment verveel. Het is juist zo dat ik steeds weer uitkijk om de plaat op te zetten. Nu het al een aantal maanden in mijn speellijst staat ben ik het steeds meer gaan waarderen en is dit voor mij zonder twijfel een zekerheidje voor het eindejaarlijstje. Zoek je naar een gave Americana plaat dan is Jon Chi de man die daar met dit album voor zorgt.