Old Salt – Live in Room 13 EP

Old Salt - Live in Room 13 album cover

Als het aankomt op live muziek dan luister ik dat niet graag via een koptelefoon. Dat komt omdat ik niet houd van achtergrondgeluiden die het publiek maakt. Muziek met een strakke productie is wat mij het meest ligt als ik thuis muziek beluister. Maar soms komen er albums voorbij die in een studio live zijn opgenomen, de Belgische band Old Salt is zo’n geval. Met hun nieuwe Live in Room 13 EP maken ze een korte plaat van vijf nummers waarbij het net een studioplaat lijkt. Dat is dus niet het geval, want deze EP is opgenomen studio Room 13 in Gent in een live setting. Old Salt is een Americana band die met hun platen tijdloze liedjes laat horen die vooral heel erg traditioneel folk aandoen. De band gebruikt een mooi en divers palet om dit te bereiken. Zo hoor je instrumentatie zoals basgitaar, viool, akoestische gitaar en banjo. Deze blend van instrumenten maakt deze EP rijk en vol details. Naast de geweldige instrumentatie doen ook de vocalen van frontman Dan Wall erg veel indruk maken. Krachtig, rauw en vol met passie. Het totaalplaatje wat deze band neerzet op Live in Room 13 doet mij bij vlagen denken aan een band zoals Mumford & Sons (in hun jongere jaren wel te verstaan). Old Salt brengt met deze EP pure kwaliteit wat ik eigenlijk niet zo snel zou verwachten van een Belgische band die Engelstalige folk ten tonele brengt. Live in Room 13 is overigens niet hun eerste wapenfeit, want in het verleden maakten ze al twee platen. Na deze nieuwe EP een aantal keren voorbij horen komen nodigt het zeker uit om meer van de band te ontdekken. Old Salt is zonder meer aan te raden voor de Americana luisteraar die muziek met een traditionele omlijsting intrigeert. Dat is wat Old Salt doet en doet dat ongelofelijk goed.