Ordinary Elephant – Ordinary Elephant

Ordinary Elephant - Ordinary Elephant album cover

Soms hoeft muziek niet heel ingewikkeld te klinken om een grootste indruk te maken. Ordinary Elephant is een folkband en benaderen hun liedjes op een minimalistische wijze. Er wordt bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van drums en er zijn alleen een aantal snaar instrumenten te horen. Samen met de prachtige zang maakt dit titelloze album onvergetelijk en een om niet snel te vergeten.

Ordinary Elephant bestaat uit Crystal en Pete Damore. De afgelopen tien jaar hebben ze veel werk verzet, want ze produceerden een aantal albums en toerden de hele wereld over. Ook in Nederland trekken ze redelijk wat publiek en mochten ze hun kunsten vertonen op het Ramblin’ Roots Festival en TivoliVredenburg in Utrecht. In 2017 won dit duo de International Folk Music Awards. Erkenning krijgen ze van artiesten zoals Mary Gauthier en Tom Paxton.

Dit titelloze album staat nu al een aantal dagen in mijn rotatielijst en het is intens genieten. De combinatie van gitaren, banjo’s en mandolines werkt uitstekend. Je zou verwachten dat er zonder ritmische drums de muziek wat saai aandoet, maar dat is bij Ordinary Elephant niet het geval. De snaar instrumenten worden vakkundig in werking gesteld en er zijn genoeg mooie melodieën te horen.

Crystal Damore neemt de leiding als het aankomt op de vocals. Zij zorgt met haar warme stemgeluid dat het niveau van de liedjes nog beter wordt. Ook Pete Damore krijgt zo nu en dan het podium, maar dat is niet heel vaak. Ook hoor je de samenzang in harmonie, wat de liedjes nog sterker maakt. Maar ik moet eerlijk toegeven dat Crystal Damore excelleert met haar verbluffend mooie stem.

Ordinary Elephant zijn pas tien jaar bezig als duo, maar weten binnen korte tijd met hun unieke folkmuziek enorm veel indruk te maken binnen de scène. Ik vind het niet heel vreemd waarom ze award na award winnen en op grote festivals en podia staan. Dit is muziek van muzikanten met veel ervaring, maar ook met genoeg liefde en passie voor het vak. Als deze ingrediënten worden samengebracht, dan krijg je fantastische muziek.

De komende jaren zullen Ordinary Elephant weer intensief gaan toeren en met hun muziek een nog groter publiek bereiken. Luister alleen al naar deze titelloze plaat en je kunt niet ontkennen dat dit kwaliteit folkmuziek is. Deze plaat zal dit duo nog bekender maken dan ze al zijn en terecht. Als je een liefhebber bent van folkmuziek, dan zul je ze inmiddels al kennen. Is dit niet het geval en je hebt een verfijnde interesse in folk, dan is het tijd om met Ordinary Elephant kennis te maken. Het zal je voldoening geven en veel plezier brengen.