Paris Paloma – Cacophony

Paris Paloma - Cacophony album cover

Zoals je misschien wel hebt gemerkt is er tegenwoordig geen gebrek aan singer-songwriters in alle soorten en maten. Per jaar lijken er steeds meer bij te komen, het houdt maar niet op. De Britse Paris Paloma is er weer zo’n eentje met een groot talent in het creëren van spannende indie songs waar ontzettend veel voldoening uit te halen valt. Ze debuteert met het album Cacophony en weet een uitstekende eerste indruk te maken.

Vrouwen domineren op dit moment het singer-songwriter genre en natuurlijk weet het platenlabel Nettwerk daar wel raad mee. Zij staan garant voor kwaliteit en zien potentie in Paris Paloma. Dat komt uiteraard doordat ze met single labour de mainstream bereikte. Dat nummer telt inmiddels meer dan honderd miljoen streams op Spotify alleen.

Tsja, zo’n succesvolle single is leuk, maar het blijft altijd nog maar de vraag of dit soort artiesten een heel album de kwaliteit kunnen behouden. Gelukkig heeft Paris Paloma daar heel weinig moeite mee en weet iedere nummer op Cacophony te leveren. Het hele album is een spannende luistertrip waar je maar geen genoeg van kunt krijgen. Het heeft bijna een verslavende werking en je wilt blijven luisteren.

Als je een debuutplaat zoals Cacophony produceert en je staat aan het begin van je muzikale carrière dan ontkom je er niet aan om vergeleken te worden. Luister en je zult snel genoeg met een naam komen als Florence Welch. Geen onterechte vergelijking, want zowel de muziek als vocalen van Paris Paloma doen er sterk aan denken. Ze weet dan ook prettig uit te halen met haar stem en sommige songs hebben epische proporties.

Inmiddels weet Paris Paloma naam te maken in de wereld van de indie muziek en mag het podium delen met artiesten van naam. Ook de andere singles doen het goed in de charts en het is nu afwachten wat Cacophony als album gaat doen. Ik ben er in ieder geval helemaal van overtuigd en mag ik alvast benoemen in het jaarlijstje straks aan het einde van het jaar.

Cacophony is een enerverende en spannende beleving. Ik kan mij niet herinneren dat ik de afgelopen tijd met zoveel aandacht naar een album heb geluisterd. Intens en je krijgt er een voldaan gevoel van. Paris Paloma beschikt duidelijk over het talent om als singer-songwriter een blijvende indruk bij de luisteraar achter te laten. Dit is voor mij een van de betere albums van het moment en een bevestiging dat het niet alleen om de singles gaat.