Parker Millsap – Wilderness Within You

Parker Millsap - Wilderness Within You album cover

Een aantal jaar geleden zag ik Parker Millsap dezelfde week optreden in Paradiso en het festival Tuckerville. Het waren geweldige optredens en het werd mij duidelijk dat hij er alles aan doet om het publiek te vermaken. Veel energie en hele sterke liedjes, soms is niet meer nodig dan dat. Na het uitstekende Be Here Instead uit 2020 is Millsap terug met een nieuwe worp genaamd Wilderness Within You.

Parker Millsap komt uit Oklahoma en maakt Americana muziek. Hij kan inmiddels naar mijn mening toch wel als een gevestigde naam worden beschouwd binnen het genre gezien het aantal albums en hoeveel jaren hij actief is binnen de business. Millsap is vanuit zijn thuis Oklahoma verhuisd naar Nashville en heeft in Music City dan ook Wilderness With You opgenomen.

Hij heeft een mooi stekje in Nashville kunnen vinden, nabij de Hartland Studio waar deze plaat is geproduceerd. Dat deed Parker Millsap samen met producer Ryan McFadden, een zeer gewaardeerde producer in Amerika. Vorige albums van Millsap waren pure Americana, dit keer heeft hij voor een iets andere richting gekozen en zoekt het experiment op.

En zoals je misschien wel weet kan experimenteren met muziek de goede of slechte kant opvallen. Gelukkig valt het met Wilderness Within You de goede kant op. Echter moet ik wel toegeven dat dit een groeiplaat is. Althans, voor mij is het een groeiplaat. In de beginne kon ik er vrij weinig mee, maar na een aantal keer luisteren kreeg ik allemaal pareltjes in het oor.

Overigens is Wilderness Within You niet een en al experiment. Ook zitten er nummers bij typisch Parker Millsap. Het experiment wordt aangegaan met een iets meer natuurlijk en organisch geluid. Het is net even wat anders dan eerdere albums en je hoort dat er gespeeld is met excentrieke geluiden zoals snippets uit de natuur. Maar het blijft beperkt.

Dat Parker Millsap een gevestigde naam is binnen de Americana wordt bevestigd op Wilderness Within You met een duet. Niemand minder dan Gillian Welch doet een nummer mee op dit album. Welch is natuurlijk dé geweldige Americana en folk artiest en een soort van levende legende binnen het genre. Hopelijk horen we daar de komende jaren nog nieuw werk van. Desalniettemin interessant om te horen dat ze met dit album mee doet.

Je moet Wilderness Within You dus even de tijd geven. Maar je zult snel genoeg merken dat Parker Millsap er weer iets geweldigs van heeft weten te maken. Het experiment is aangegaan en is op een uitstekende wijze uitgevoerd. Heel knap en gedurfd. Niet iedere artiest krijgt het voor elkaar om iets van goede kwaliteit te produceren buiten wat ze gewend zijn om te produceren. Mooi divers plaatje en leuk voor een warm zomerdagje.