Pony Bradshaw – Thus Spoke the Fool

Pony Bradshaw - Thus Spoke the Fool album cover

De oplettende Americana luisteraar kent Pony Bradshaw al een tijdje. Hij debuteerde namelijk in 2019 met het succesvolle Sudden Opera. Persoonlijk een van mijn favoriete platen van dat jaar. Ook albums daarna, Calico Jim en North Georgia Rounder, deden het hier goed. Blijkbaar waren deze albums onderdeel van een trilogie, dus we horen dit jaar het slotstuk daarvan, Thus Spoke the Fool.

Ik gaf vorig jaar in mijn recensie van North Georgia Rounder aan dat sommige artiesten zo nodig niet hoeven te vernieuwen. Laat ze lekker dezelfde formule gebruiken zoals ze eerder deden, als er kwaliteit liedjes worden geproduceerd hoor je mij niet klagen. En dat is precies wat Pony Bradshaw doet met Thus Spoke the Fool. Niet heel raar dat het onderdeel van drie is, want het volgt dezelfde muziekstijl van de eerste twee.

Zo’n hoge productie van drie platen binnen een aantal jaren tijd zal vast te maken hebben dat Pony Bradshaw de afgelopen jaren genoeg tijd had om te schrijven en te schrijven. In de tussentijd ook veel optreden, dat doet zijn populariteit in Amerika veel goeds. Hij doet binnen de Americana scene inmiddels serieus mee en dat juich ik alleen maar toe.

Thus Spoke the Fool is dus veel herkenbaars en weet wederom veel indruk te maken. De thematiek van deze trilogie ligt bij de thuisstaat van Pony Bradshaw, Georgia. Daar woont en leeft hij al bijna twintig jaar en heeft verhalen te vertellen. Het klinkt allemaal reuze interessant en hij weet zoals we inmiddels gewend zijn weer op zijn eigenzinnige wijze alles aan elkaar te rijmen.

Er zijn gelukkig dus nog genoeg verhalen te vertellen in de wereld van Pony Bradshaw. Hij zou zo nog tientallen albums kunnen vullen over zijn leven. Het lijkt op zijn albums allemaal heel soepel en vanzelf te gaan, zonder dat hij al te veel moeite hoeft te doen. En als er dan ook nog intensief gebruik wordt gemaakt van fiddles, pedal steels en gitaren, je hoort mij niet klagen.

De tour agenda van Pony Bradshaw staat de komende maanden vol gepland. Wel neemt hij zijn liefde voor Georgia, en Amerika, letterlijk, want geen shows in het buitenland. Op het affiche wordt er samen opgetreden met acts zoals The Red Clay Strays, Ryan Culwell en Midland. Je kunt dus wel stellen dat de Georgia man redelijk succesvol is. Wij moeten het doen met de albums. Met Thus Spoke the Fool maakt Pony Bradshaw zijn trilogie compleet en ik vind het wederom een bevestiging dat we hier te maken hebben met een van de betere Americana artiesten van het moment.