India Ramey – Baptized by the Blaze

India Ramey - Baptized by the Blaze album cover

India Ramey maakte vier jaar geleden met haar tweede album Shallow Graves enorme indruk. Het kreeg veel positieve recensies en bereikte een groot publiek. De muziek van dat album doet denken aan het verleden van het wilde westen, cowboys en whiskey drinkende outlaws. Vier jaar later verschijnt het nieuwe album Baptized by the Blaze.

Ook ik was heel positief vier jaar geleden over Shallow Graves en keek uit naar nieuw werk. De reden waarom het vier jaar heeft moeten duren voordat er een nieuw album verschijnt heeft te maken met persoonlijke problemen in het leven van India Ramey. Zo had ze te dealen met jeugdtrauma’s. Om de pijn te verzachten ging ze aan drugs, maar dat eiste zowel fysiek als mentaal z’n tol. Kort na de release van Shallow Graves kickte ze af in een afkickkliniek.

Het werd een periode van herstel voor India Ramey. Het licht werd gevonden en ze begon met het schrijven van nieuwe liedjes wat uiteindelijk Baptized by the Blaze zou worden. Een album dat bedoeld is om de luisteraar kracht te geven en een album om de luisteraar zijn of haar authentieke zelf te zijn.

Baptized by the Blaze is een sterke opvolger van Shallow Graves. Ondanks dat India Ramey de afgelopen jaren door diepe dalen is gegaan toont ze met dit album aan dat ze haar kracht helemaal heeft hervonden. De muziekstijl wordt dit keer een cinematische mix genoemd van spaghetti western, Americana noir en klassieke country. Ik ben het met deze benamingen eens.

Baptized by the Blaze luistert prettig weg en is heel toegankelijk gehouden. Als liefhebber van Americana muziek hoef je weinig moeite te doen om dit album te kunnen waarderen. India Ramey heeft jarenlange ervaring met het produceren van kwaliteit liedjes en dat is te horen. Samen met bekende producer Luke Wooten en een bataljon aan sessiemuzikanten weten ze een memorabele plaat te brengen.

Inmiddels ziet het leven van India Ramey er vandaag de dag stukken beter uit dan vier jaar geleden en is ze sterker dan ooit. Baptized by the Blaze is een album waarin ze haar innerlijke kracht heeft hervonden en dat hoor je aan alles. Persoonlijk vind ik dit een van de betere country albums van het moment en gaat geen moment vervelen. Hele overtuigende Americana.