Portland – Departures

Portland - Departures album cover

De Belgische indie popband Portland maakte in 2019 veel indruk met debuutplaat Your Colours Will Stain. Ik vond het album zelfs zo goed dat ik het op cd kocht. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven en het heeft ze toch nog zo’n vier jaar gekost om met een opvolger te komen. Maar daar is ie eindelijk in de vorm van Departures.

Het verhaal van Portland begint zo’n tien jaar geleden. Sarah Pepels was een muziek studente en nieuw in stad. In haar studentenhuis hoorde ze muziek uit een kamer komen en ze werd nieuwsgierig hoe en wat. Bleek dat Jente Pironet, haar medebewoner, de muziek speelde en ze werden de jaren die volgden goed bevriend met elkaar. Het kwam zelfs tot een liefdesrelatie en dat is wat min of meer het onderwerp is van Departures.

Vlak voor het uitbrengen van Departures kondigden Sarah en Jente aan dat ze als duo stoppen met de band Portland. Sarah stapt uit de band en Jente gaat alleen door met de band. Opmerkelijk dat het net vóór de release van hun nieuwe plaat gebeurt, maar als je goed luistert naar de teksten dan zul je concluderen dat het er ook al een beetje zat aan te komen.

Een nieuwswaardig bericht dat Portland alleen nog bestaat uit Jente Pironet, maar laten we snel naar Departures gaan. Want was ik al helemaal verliefd geworden op het debuut, ik ben denk ik nog meer verliefd geworden op deze nieuwe plaat. Het doet wederom heerlijk wegdromen en de melodieën zijn lekker zweverig waarbij de tijd zomaar wegwaait.

Departures gaat zoals de titel al zegt over vertrek. In het geval van Portland gaat het dus om het vertrek van Sarah. Maar dat wil deze plaat niet alleen vertellen. Zo gaat deze plaat ook over het vertrek van het verleden naar de toekomst en welke veranderingen daarbij komen kijken. En natuurlijk gaat het over het letterlijke vertrek naar nieuwe omgevingen en nieuwe ervaringen opdoen.

Een tweede plaat is altijd moeilijk, maar Portland is fantastisch voor dit lastige obstakel geslaagd. Het heeft wel een relatie gekost, maar so what. Departures is simpelweg krachtige indie muziek en doet alles wat je van goede indie muziek mag verwachten. Zowel Sarah als Jens laten hun talenten stralen en weten hiermee ontzettend veel indruk te maken. De productie is om je vingers bij af te likken en klinkt tot in details perfect.

Portland is dus nu alleen nog Jens. Hij heeft aangegeven om gewoon verder te gaan met de band en dat is geen verrassing. Hij heeft met deze twee platen goud in handen en krijgt zowel binnen als buiten België lovende kritieken van zowel muziekcritici als luisteraar. Hoeveel invloed Sarah heeft gehad op de muziek dat moet gaan blijken met het volgende album wat Jens als one man band gaat produceren. Maar dat zal nog een aantal jaren duren. Eerst wordt het de komende tijd genieten van Departures.