Ben Garnett – Imitation Fields

Ben Garnett - Imitation Fields album cover

Instrumentale albums, je moet ervan houden. De meeste vind ik niet heel aantrekkelijk en zijn op z’n zachts gezegd saai te noemen. Maar soms komen er van dit soort platen voorbij waarbij ik wel een prettig gevoel krijg. Imitation Fields van Ben Garnett is zo’n instrumentale plaat waar genoeg te beleven is en alles behalve saai te noemen is.

Imitation Fields is het debuut van Ben Garnett. Hij heeft een studieachtergrond in jazzmuziek en tijdens zijn studie werd hij verliefd op hedendaagse akoestische muziek. Hij werd beïnvloed door grote artiesten zoals Tony Rice, David Grisman, Mike Marshall en Darol Anger. Namen zeggen mij niet heel veel, maar zullen vast veel betekend hebben voor de muziek.

Het talent van Ben Garnett werd al snel opgemerkt en daardoor kon hij grote namen bij Imitation Fields betrekken. Zo produceerde Chris Eldridge van Punch Brothers de plaat en spelen er geweldige muzikanten van naam mee. Brittany Haas en Billy Contreras op de violen, Paul Kowert op de bass, Matthew Davis op de banjo en Dominick Leslie op de mandoline. Een interessant clubje virtuozen instrumentalisten bij elkaar.

Zoals gezegd kunnen dit soort instrumentale album voor mij al snel saai worden. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik in de stemming moet zijn om albums zoals Imitation Fields op waarde te schatten. De laatste tijd heb ik het album intensief kunnen beluisteren en eerlijk gezegd verveelt het geen moment. Ben Garnett heeft krachtig werk afgeleverd.

Wat mij met name zo aanspreekt aan Imitation Fields is de mysterieuze gloed. Dat komt met name doordat er hier en daar gebruik wordt gemaakt van oude geluidsfragmenten uit de vorige eeuw. Het heeft iets mysterieus en ik vind het wel wat hebben. Natuurlijk werkt ook de instrumentatie z’n magie en is prachtig om naar te luisteren. Veel tempowisselingen wat het allemaal dynamisch en spannend houdt.

Ben Garnett heeft knap werk afgeleverd met Imitation Fields. Je wilt steeds weer terugkeren naar de plaat omdat er zoveel interessants gebeurt. Alle muzikanten doen hun ding en doen het op fantastische wijze. Dit album is iets uniek en wat je niet snel tegenwoordig meer hoort. Mysterieus, spannend en avontuurlijk zijn mooie woorden om deze plaat te omschrijven. Het is een album wat je tot rust brengt en waar je meer van wilt. Kwaliteit muziek herken je snel en dit album is daar één van.