Ray LaMontagne – Long Way Home

Ray LaMontagne - Long Way Home album cover

Ray LaMontagne hoeft zo nodig niet meer. Hij kan inmiddels gezien worden als een van de sterkhouders van het folk genre en geniet genoeg succes. Zijn vorige plaat Monovision verscheen maar liefst vier jaar geleden en dat zegt veel. Er wordt de tijd genomen tussen albums en het recent verschenen Long Way Home is een Ray LaMontagne in vorm.

Wat de beste heer in vier jaar tijd gedaan heeft weet ik niet precies. Hij zal wat hebben opgetreden en wat samenwerkingsprojecten hebben gestart. Ik kan mij namelijk nog wel goed het album van The Secret Sisters herinneren waar een schitterend duet met hem opstaat. Maar voor de rest is het redelijk stil rondom Ray LaMontagne en doet het rustig aan.

Dat rustig aan doen merk je ook aan Long Way Home. Het experiment wordt niet meer aangegaan, maar is vertrouwen in het oude geluid. Dat betekent dat je op dit album veel akoestische gitaren hoort, met de welbekende drums. En goed, ook mogen de mondharmonica, strijkers en achtergrondkoortjes zich aan het geluid toevoegen.

Je moet toegeven als je luistert naar Long Way Home dat het toch wel weer heel goed is. We hebben te maken met een van de betere singer-songwriters van deze tijd en dit album is wederom een bevestiging. Ray LaMontagne had zijn moment aan het begin van zijn solo carrière met een aantal geniale platen, dit hier is een en al ervarenheid en vakmanschap.

Persoonlijk zijn de eerste albums van Ray LaMontagne mijn favorieten. Daar staan echt een aantal klassieke folk songs op. Het experimenteren daarna vond ik ook goed, maar had ik wat minder gevoel bij. Long Way Home, het negende album alweer, schaar ik tussen de eerste paar albums. Moet wel zeggen dat er geen echte klassiekers op staan, maar dat het niveau prima is.

De komende maanden is Ray LaMontagne op tour in Amerika om dit album live te laten horen aan het publiek. Dat doet hij niet alleen, want hij gaat samen het podium op met artiesten zoals The Secret Sisters, Gregory Alan Isakov en Erin Rae. Hij weet wat te doen en met jarenlang ervaring kan hij met gemak een groot publiek plezieren. Ik ben blij dat artiesten zoals Ray LaMontagne nieuwe muziek blijven produceren. Het duurde even, maar dan heb je wel wat.