Real Estate – Daniel

Real Estate - Daniel album cover

Het is altijd mooi om jonge gasten zien uit te groeien tot volwassen mannen. Ik was erbij toen indie rockband Real Estate in 2009 hun debuutalbum uitbracht. Een redelijke plaat, maar ik vond het eerlijk gezegd niet bijzonder goed. De daaropvolgende albums heb ik mondjesmaat beluisterd en ook allemaal redelijk van kwaliteit. Met het nieuwe album Daniel van dit jaar krijg ik een beetje hetzelfde gevoel.

De muziek van Real Estate staat bekend om de relaxte zomerse klanken. Eigenlijk is er vanaf het debuut vrij weinig veranderd door de jaren heen. Het is allemaal hetzelfde, maar dan iedere keer weer in een nieuw jasje. Ook moet ik eerlijk toegeven dat Daniel geen ontwikkeling laat horen, maar veel van hetzelfde is. Ik vind het prettig om naar te luisteren, maar enorme indruk maken doet het niet meer.

Toch hebben de mannen, want dat zijn ze inmiddels, gekozen om het dit keer iets anders aan te pakken. Real Estate is tegenwoordig een populaire band met veel volgers en met Daniel konden ze dan ook de kiezen voor de zeer gewilde producer Daniel Tashian. Hij is bekend van bijvoorbeeld het middelmatige album star-crossed van Kacey Musgraves.

Ik wil niet zeggen dat Daniel middelmatig is. Real Estate klinkt op dit album net zoals op de andere albums. Wat ik wel opmerk ten opzichte van de jongere tijden is dat de muziek wat toegankelijker is. Vroeger was de muziek van deze band veel gelaagder en meer doordacht. Ze kiezen voor dit nieuwe album de veilige weg en naar mijn mening is daar helemaal niets mis mee.

Je moet het nageven dat Real Estate met Daniel kwaliteit weet te leveren. Ze zijn uitgegroeid tot een van de sterkhouders van de indie scene en hebben prachtige albums geproduceerd. Ook dit album is gewoon weer ontzettend goed en een mooie toevoeging aan het oeuvre. Het klinkt allemaal prima in orde. Verrassen doet het allerminst, maar het klinkt wel weer erg lekker.

Real Estate levert samen met producer Daniel Tashian een degelijke plaat af om af en toe voor de plezier op te zetten. De band doet niets revolutionairs vernieuwd en produceren zomer songs zoals ze dat al vanaf het begin doen. Ik vind de laatste albums wat meer toegankelijker, maar dat doet geen afbreuk aan de kwaliteit. Je weet wat te verwachten en Daniel is een mooie entree naar het warme weer. Laat ze zon maar komen.