Ron Pope – Inside Voices

Ron Pope - Inside Voices album cover

Folk-artiest Ron Pope scoorde met zijn single A Drop in the Ocean een enorme wereldwijde hit. Had hij waarschijnlijk zelf ook niet verwacht. De teller op stream platformen staat inmiddels op meer dan één miljard en is in Amerika platina gegaan. Het succes gaat onverminderd door en er is deze maand een nieuw album uitgekomen genaamd Inside Voices.

De afgelopen jaren zijn echter wel persoonlijk zwaar geweest voor Ron Pope. Zijn vrouw had problemen met haar zwangerschap en het was niet zeker of ze in leven zou blijven. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar Pope kon een jaar lang geen liedjes schrijven. Hij was zo verdoofd van alle problemen en pijn.

Om toch weer aan het werk te gaan werd er besloten om een tijdje een huisje te huren aan het strand. Er werd gezocht naar een normale situatie en om de problemen even te vergeten. Het had een geweldig effect op Ron Pope. Hij herwon zijn creativiteit en begon met het schrijven van talloze nieuwe liedjes en waarvan een deel Inside Voices is geworden.

Ook mee op strandreis was zijn vriend en long-time muziekpartner Paul Hammer. Het budget van het album werd het meeste gebruikt voor een degelijk huisje aan het strand en daardoor is de productie heel minimaal gehouden. Alle instrumenten werden zelf ingespeeld en de liedjes op Inside Voices werden laag voor laag bewerkt. Het mixen en masteren werd ook helemaal in-house gedaan.

Luister je naar Inside Voices, dan zal je merken dat er niet heel veel gebeurt en dat het inderdaad letterlijk minimaal is gehouden. Ron Pope heeft weinig gespeeld met instrumenten en met name het less is more principe gebruikt. Dat betekent niet dat dit album saai is, want de melodie heerst en de liedjes zijn an sich heel sterk. Je hoort met name de piano, maar ook wordt de akoestische gitaar erbij gepakt en af en toe wat strijkers.

Ron Pope levert het bekende recept, zoals vele andere folk-artiesten van dit moment. Mierzoet, toegankelijk en ideaal om nog bekender mee te worden. De teksten op Inside Voices gaan over dagelijkse dingen zoals liefde, angst, familie en hoop. Het is allemaal niet heel vernieuwend, maar je hoort aan alles dat er muziek is gemaakt met veel passie.

Ben je op zoek naar verlichtende folk muziek, dan kun je aankloppen bij Ron Pope. Dit soort muziek heelt wonden, doet je goed voelen en zorgt ervoor dat je een positieve kijk op het leven krijgt. Muziek hoeft soms niet heel moeilijk te zijn. Inside Voices is een eenvoudige plaat, maar wel een plaat waar ontzettend veel waarde uit te halen valt. En hoe kun je een album beter afsluiten met de klassieker What a Wonderful World?