Ryan Bingham – Watch Out for the Wolf

Ryan Bingham - Watch Out for the Wolf album cover

Ryan Bingham heeft succes in het leven. Niet alleen weet hij met zijn muziek grote indruk te maken, ook heeft hij een succesvolle carrière als acteur. Ben je een country liefhebber dan zal je hem vast kennen van de Amerikaanse hit-serie Yellowstone. Deze veelzijdige alleskunner krijgt ook ruime erkenning voor wat hij allemaal doet. Zo werd hij genomineerd en won verschillende prestigieuze prijzen bij de Grammy-, Oscar- en Golden Globe awards. Door alle drukte heeft hij de tijd genomen om nieuwe EP Watch Out for the Wolf te maken. Zijn vorige plaat American Love Song dateert alweer uit 2019. Voor deze nieuwe EP is Bingham naar de wildernis van Montana gereisd en het is het eerste project waar hij tegelijkertijd verantwoordelijk was voor het schrijven, produceren en zingen. Het levert interessante muziek op en het was voor mij eerlijk gezegd even wennen. Je merkt dat er meer experiment is en dat niet alle liedjes even toegankelijk zijn. Niet voor niets was hij in de wildernis en noemt de productie een personele evolutie en spirituele transformatie. Tuurlijk kun je ook typische Bingham liedjes verwachten, maar het experiment wordt niet geschuwd. Ik vraag mij af waarom er voor een zeven tellende EP is gekozen en niet een aantal liedjes extra toevoegen om er een album van te maken. Er zal vast een goede reden voor zijn geweest. Desalniettemin is Watch Out for the Wolf een geslaagd project en Ryan Bingham laat hiermee horen dat hij kwalitatief goede liedjes toveren niet verleerd is. Dit hier is geweldige Americana, hier en daar op zoek naar experiment, maar toch wederom weer van uitstekende kwaliteit.