Sam Lee – songdreaming

Sam Lee - songdreaming album cover

In 2020 verscheen Old Wow van folk artiest Sam Lee. Dat album kreeg lovende kritieken, maar ik kon er vrij weinig mee. Het deed mij niet veel en ik recenseerde het dan ook niet. Met de aankondiging van songdreaming kreeg ik toch de interesse om het een nieuwe kans te geven. Dit keer gelukkig met meer succes en ik erken de schoonheid van dit soort folk muziek.

De muziek van Sam Lee is niet makkelijk. Misschien was ik tijdens Old Wow gewoon nog niet toe om de muziek op waarde te kunnen schatten. Je moet er namelijk met veel aandacht naar luisteren anders vervallen de liedjes op de achtergrond en doen al snel saai aan. Songdreaming heeft dat ook, alhoewel ik merk dat ik nu meer de aandacht erbij kan houden en het mooi vind.

Sam Lee werkte dit keer ook weer samen met producer Bernard Butler en componist James Keay waar hij al jarenlang beroep op doet. Het resultaat is een prachtig klinkende plaat. De productie is belegd met allerlei laagjes en je hoort ontzettend veel gebeuren. De focus van songdreaming ligt bij bass, percussie en viool. Maar ook gebruiken ze andere exotische instrumenten zoals de Arabische Quanun, Zweedse Nyckelharpa en meer.

Het levert een dynamisch en levendig schouwspel op. Songdreaming is een wonderschone luistertrip en als je met veel aandacht luistert kun je er ontzettend veel waardevolle elementen uithalen. De songs zijn met liefde en passie geproduceerd en je hoort serieuze vakmensen aan het werk. Dit is niet zomaar even een snelle productie, maar doordacht en gelet op fijne details.

De muzikale inkleuring op songdreaming is fantastisch en heeft genoeg te bieden als je een pure liefde hebt voor folk muziek. Maar ook mag je spreken over de songteksten. Sam Lee produceerde dit album terwijl hij de natuur en de natuurlijke wereld van de Britse eilanden aan het ontdekken was. Luister naar de teksten en je hoort een reflectie van zijn belevenissen.

Heel eerlijk is songdreaming niet voor iedereen. Het album vereist je volledige aandacht om het te kunnen waarderen. Weet je van jezelf dat je rustige folk muziek kan hebben, dan werkt dit album als balsem voor de ziel. Sam Lee weet te overtuigen en zal liefhebbers van zijn muziek tevreden stellen. Zijn vorige album was niet echt mijn ding, maar tijdens dit album ben ik een en al oor. Wat een wonderschone muziek en wat is dit toch mooi.