Sam Outlaw – Terra Cotta

Sam Outlaw - Terra Cotta album cover

Geheel onverwachts bracht Sam Outlaw recent zijn nieuwe album Terra Cotta uit. Er is niet gedaan aan een normale marketingcampagne en het was, voor mij ieder geval, echt een verrassing. Het album is gewoon op streamplatforms gezet zonder aankondiging. Ik denk met het idee dat de fans het album toch wel zouden opmerken. Maar goed, we hebben hier te maken met volwaardig nieuw werk.

Sam Outlaw beschikt inmiddels over een mooi oeuvre. Zijn debuut Angelo deed het heel goed bij country liefhebbers. Ook opvolger Tenderheart lieten country fanaten met een goed gevoel achter. Popular Mechanics daarentegen was een pop plaat ten top. Hij verliet hiermee zijn country roots en was voor velen een teleurstelling. Alhoewel het naar mijn mening geen slechte plaat is had het weinig te doen met het genre waar hij zijn start mee maakte.

Op Terra Cotta horen we ongeveer hetzelfde wat we te horen kregen op Popular Mechanics. Dit betekent dat het veelal pop songs zijn. De kwaliteit is wederom aanwezig, maar van het country genre is er vrij weinig meer over. Ja, je hoort de pedal steel, de dobro en de mandoline. Maar deze instrumenten krijgen weinig kans om echt te schijnen en om country aan te voelen. Het zijn lichte tinten.

Zoals ik ook al bij mijn recensie van Popular Mechanics aangaf vind ik deze stijl van Sam Outlaw wel wat hebben. Waarschijnlijk zal zijn achternaam, Outlaw, hebben meegespeeld om in eerste instantie country muziek te maken. Ik heb het idee dat hij meer een passie heeft voor pop muziek, dan dat hij volledige liefde koestert voor traditionele country. Is natuurlijk niets mis mee.

Sam Outlaw doet dus waar hij zin in heeft en op Terra Cotta heerst de diversiteit. Inmiddels wonend met zijn gezin in Nashville wist hij voor dit nieuwe album een aantal sterke vrouwelijke artiesten mee te laten doen. Er zijn prachtige bijdragen te horen van Lauren Morrow, Sarah Darling en Molly Martin. Stijlvolle duets met deze dames en van toegevoegde waarde.

Weinig echte marketing voor Terra Cotta, de fans weten de weg te vinden. Het zal vast een passieve marketingstrategie zijn. Sam Outlaw was in een vorig leven succesvol aan het werk bij een marketingbureau en heeft duidelijk de kennis meegenomen naar zijn artiestenbestaan. Hij toert de komende tijd wel gewoon en doet zijn optredens. Ook Nederland bezoekt hij binnenkort en zijn shows zijn altijd interessant. Als je de kans krijgt ga hem zien. Gegarandeerd een leuk avondje.