Sarah Shook & the Disarmers – Nightroamer

Sarah Shook & the Disarmers - Nightroamer

Wie kent Morgan Wade nog? Vorig jaar maakte ze veel indruk met haar solo-debuut Reckless. Het album kwam uit via label Thirty Tigers en een aantal maanden later tekende ze een contract bij Sony Music. Ook het nieuwe album Nightroamer van Sarah Shook & the Disarmers komt uit onder Thirty Tigers. En Sarah Shook brengt later dit jaar een solo album uit. Zal ze hetzelfde pad volgen als Wade?

Als je kijkt naar Nightroamer kan dat zomaar gaan gebeuren. Alhoewel Wade’s album wat meer richting alternatieve indie muziek neigt en Nightroamer naar alternatieve country zie ik deze plaat net zo’n succes worden. Alle ingrediënten zijn immers aanwezig. Een excentrieke front-vrouw Sarah Shook, catchy liedjes en makkelijk verteerbare teksten.

Thirty Tigers zet wederom een goede zet om Sarah Shook & the Disarmers toe te voegen aan de line-up. Dat kan niet anders, want vorige plaat Years was een van de smaakmakers uit 2018 op country gebied. Je merkt dat dit fameuze label voor Nightroamer er echt werk van hebben gemaakt. Kijk alleen al naar de producer en je weet dat dit niet een huis-tuin-en-keuken band is. Grammy winnaar Pete Anderson (Dwight Yoakam en k.d. Lang) zit achter de knoppen en heeft er een waar feestje van weten te maken.

Sarah Shook & the Disarmers blijven vooralsnog trouw aan hun eigen geluid. Dat betekent dat je een blend hoort van country en rock muziek. Ze voeren dit concept zo goed uit dat het op Nightroamer elk nummer genieten is. Prettig om altijd te ervaren dat je een plaat zonder slechte momenten kunt uitluisteren.

Vooral de pedal steel wordt naar mijn mening op voortreffelijke wijze bespeeld. Daar mag Adam Kurtz bedankt voor worden. Over de hele plaat strooit hij met pedal steel klankentapijt of als het niets is. Met name een nummer zoals Please Be A Stranger is dit instrument de kers op de taart. Wat een fantastisch origineel gebruik van dit oeroude country instrument.

Sarah Shook & the Disarmers hebben een uitstekende plaat afgeleverd. Later dit jaar gaat Shook het in haar eentje proberen met een solo-plaat. Dat getuigd van veel lef en creativiteit waarvan ik hoop dat we eenzelfde plaat kunnen verwachten als Nightroamer. Zoals ze zelf aangeeft wil ze voor de rest van haar leven sterke muziek produceren met catchy melodieën. Als dat op de manier gebeurt zoals op Nightroamer staat ons nog heel wat te wachten. Sarah Shook & the Disarmers bewijzen met deze plaat dat ze klaar zijn voor het grote werk. Is dat in de vorm van een band of solo? Maakt niet uit, ik ben overtuigd.

Uitgebracht door Abeyance Records / Thirty Tigers