Dustin Lynch – Blue in the Sky

Dustin Lynch - Blue in the Sky album cover

Morgan Wallen kent iedere country luisteraar. Ondanks zijn controversiële gedrag de top van mainstream country muziek. Er volgen velen. Country muziek is een genre dat enorm populair is in de Verenigde Staten en veel artiesten probeer succesvol te zijn. Sommige lukt het, velen niet. Dustin Lynch is zo’n country artiest die al weer redelijk wat jaar bezig is en dit jaar een nieuw album uitbracht, Blue in the Sky.

Dustin Lych kan best als succesvolle country artiest beschouwd worden. Hij bracht zijn titelloze debuut in 2012 uit en er volgende een aantal goed verkochte platen. Een snelle blik op Spotify en je merkt dat Lynch tegenwoordig nog steeds erg aan populariteit wint. Zijn nieuwe album Blue in the Sky zal hierbij alleen maar meer aan bijdragen.

Wat dat betreft heeft hij alles wat een mainstream country artiest nodig heeft. Een typische country stem, de looks en kwaliteit goede country nummers. In het verleden bracht hij al bekende single Small Town Boy en Ridin’ Road uit en met Thinkin’ About You heeft hij een nieuwe hit te pakken. Op Blue in the Sky gaat Dustin Lynch voor dit nummer het duet aan met MacKenzie Porter. Met ditzelfde nummer deed hij dat op zijn vorige plaat Tullahoma met Lauren Alaina. Op de Billboard charts klom dit nummer vorig jaar naar de nummer één positie.

Maar dat is naar mijn mening niet het interessante aan Blue in the Sky. Zoals je mag verwachten van een mainstream country plaat staat het bol van de “party-songs”. Het strandleven, de liefde en drank kan Dustin Lynch blijkbaar niet weerstaan. Het komt dan ook veelvuldig terug op deze plaat. Nummers die Party Mode, Break It On A Beach en Tequila On A Boat heten zeggen genoeg.

Het levert leuk muziekwerk op. Voor mij wordt het pas interessant als de laatste twee nummers inzetten. Dit is hoe ik graag mainstream country muziek wil horen. Je hoort duidelijk dat Pasadena en Not Every Cowboy van grote waarden zijn als het aankomt op originaliteit. Niet groots, maar heel subtiel met duidelijk wat fiddles en pedal steels accenten. De serieuze kant van Lynch is helemaal zo slecht nog niet.

Voor Blue in the Sky staat naast Mackenzie Porter ook Chris Lane en Riley Green als gastartiesten op de plaat. Leuk dat Lynch zijn country vrienden heeft betrokken bij deze plaat. Alleen dit zijn wel bij oppervlakkige nummers. Had ik ze toch liever gehoord op de laatste twee nummers. De mainstream country luisteraar zal er weinig moeite mee hebben.

Is Blue in the Sky het waard om te luisteren? Ik heb er wel degelijk plezier aan gehad en vooral naar het einde toe werd het voor mij de moeite waard. Zoals gezegd zijn naar mijn mening Pasenda en Not Every Cowboy de hoogtepunten van deze plaat. Je hoort hier nog een degelijke productie, terwijl veel andere nummer dicht gemetseld zijn en het moeilijk is om instrumenten op te merken.

Voor mij was Dustin Lynch tot voor kort een onbekende, maar met deze plaat heeft hij genoeg indruk gemaakt om eens meer van hem te gaan luisteren. Ik merk bij dit soort artiesten dat bij de eerste albums alles nog wat rauwer en authentieker klinkt. Dat is Blue in the Sky dus allerminst, maar ben je nu in “party mode”, dat denk ik wel met het land weer open, zet dan deze plaat op. Een garantie voor the good time.

Uitgebracht door This Is Hit / Broken Bow Records