Sean McConnell – A Horrible Beautiful Dream

Sean McConnell - A Horrible Beautiful Dream album cover

Americana artiest Sean McConnell heeft het maar druk met zijn muziek. En dat druk zijn zijn alleen meer goede signalen. Naast zijn nieuwe plaat A Horrible Beautiful Dream produceerde hij de afgelopen tijd vier andere albums. Dat we hier te maken hebben met een multi-talent dat staat wel vast. En of zijn nieuwe plaat een verschrikkelijke of mooie droom is? Daar kan ik het antwoord na het luisteren wel duidelijk op geven.

Maar eerst naar Sean McConnell’s achtergrond. Wat dat betreft is hij een echte Amerikaan. In zijn jongere jaren opgegroeid in het drukke stadsleven van Massachusetts en een vrouw gevonden die juist opgroeide op het platteland. Vandaar de keuze dat McConnell nu in de natuur woont van Franklin, Tennessee op een boerderij. Gezellig met de beestjes om zich heen.

En het is een druk baasje. Zoals hij zelf zegt brengt veel tijd creativiteit. Daar is geen woord om gelogen. Genoeg tijd kreeg hij opeens om de inmiddels bekende redenen. En McConnell heeft die uitermate effectief goed gebruikt. Naast zijn productiewerk van andere concentreerde hij zich op zijn eigen werk en A Horrible Beatiful Dream is daar het resultaat van.

Een plaat die waarschijnlijk zonder deze barre omstandigheden niet had bestaan. Er worden op de plaat duidelijke verwijzingen gemaakt naar de tijden waarin we op dit moment leven. Dat komt allemaal heel mooi op zijn plaats op een van de hoogvliegers Nothing Anymore. Een typisch akoestisch Americana nummer die licht dreigend overkomt en deze donkere tijden tekstueel extra belicht.

A Horrible Beautiful Dream is uitgespannen. Het is een plaat van meer dan 50 minuten en grijpt je bij het nekvel en laat niet los. Je blijft geboeid luisteren wat Sean McConnell te vertellen heeft en hij voert je mee met prachtig gearrangeerde muzikale instrumentatie. Het lijkt alsof je even een tijdje op een wolk zweeft. Een wolk waar je naar het einde van dit album toe niet vanaf wilt komen. Gelukkig bestaat de mogelijkheid om het album snel weer opnieuw af te spelen.

Want dat is wat je van deze plaat toch wel wilt. De houdbaarheid van A Horrible Beautiful Dream is niet verlopen na één keer luisteren. Sean McConnell houdt het allemaal heel levendig, biedt genoeg variatie en boeit gewoonweg het hele album lang. Daarnaast krijgt hij hulp van gelouterde artiesten zoals The Wood Brothers en Natalie Hemby. Artiesten die de laatste jaren toch wel meer dan verdienstelijk bij hebben gedragen in de Americana-scene.

Naast dat dit een echte Americana plaat is hoor je ook flarden van gospel en soul terugkomen. The 13th Apostle is zo’n track die een hoog meezing gehalte heeft en die het gospel gevoel naar voren doet treden. Heerlijk nummer die de balans goed in evenwicht houdt op A Horrible Beautiful Dream. Naast de donkere tinten is er hier zeker ook ruimte voor positiviteit. Iets wat we genoeg kunnen gebruiken.

Sean McConnell brengt met A Horrible Beautiful Dream kwaliteit binnen de Americana muziek. Kwaliteit die meer dan welkom is. Het is niet zijn eerste solo-plaat, hij maakte er in het verleden genoeg. Die ervaringen neemt hij allemaal met zich mee en speelt dat heel mooi uit op deze nieuwe plaat. Het staat bol van creativiteit en het zijn stuk voor stuk nummers die met veel passie en liefde zijn vervaardigd. Als je dan ook nog eens tijd hebt om voor andere artiesten te produceren dan leef je muziek. En daar is toch helemaal niets mis mee?

Uitgebracht door Silent Desert / Soundly Music