Sentimental Family Band – Sweethearts Only

Sentimental Family Band - Sweethearts Only album cover

Als je een liefhebber bent van traditionele country muziek dan hoef je je niet te vervelen en is er vandaag de dag nog steeds genoeg te beleven. Het is wel even goed zoeken hier en daar, maar er zijn nog steeds hele goede traditionele country bands. Neem nu Sentimental Family Band. Ze staan als band aan het begin van hun muzikale carrière en debuut Sweethearts Only is er gelijk eentje om te koesteren.

Sentimental Family Band komt uit Texas en bestaat uit Camille Lewis (vocals, gitaar), Kyle Albrecht (vocals, bass, gitaar) en Matthew Shepherd (vocals, drums). Dit drietal worden op Sweethearts Only bijgestaan door sessie muzikanten J.J, Swin (piano), Thibault Ripault (gitaar), Jack Montesinos (gitaar) en Simon Page (pedal steel). Een ervaren club met elkaar en ieder met veel liefde voor hun instrumenten.

Als je een beetje bekend bent met traditionele country artiesten van deze tijd dan zul je vast en zeker de naam Theo Lawrence kennen. Hij komt uit Frankrijk, maar reisde voor zijn geweldige album Chérie van vorig jaar af naar Texas om het daar op te nemen. Sentimental Family Band zit bij het label van Theo Lawrence, Tomika Records, en Lawrence schreef een nummertje mee op Sweethearts Only.

Sweethearts Only is opgenomen in Fort Horton Studios, Wyldwood Texas door Billy Horton. Dezelfde studio waar Theo Lawrence zijn album opnam. Het is dus best een klein wereldje waar iedereen elkaar kent. In ieder geval zorgen Sentimental Family Band met dit album voor geweldige muziek waarbij er niet ingehouden wordt om dat traditionele country geluid te versterken.

Maar daar houdt het niet op, want het is overduidelijk dat Sentimental Family Band aardig beïnvloed is door de muziek van Theo Lawrence. De muzikale inkleuring doet toch wel heel veel denken aan de albums van Lawrence. En dit doet vervolgens weer denken aan oude traditionele country muziek van de jaren vijftig en zestig. Het grote verschil is dat het drietal vocals afwisselen met elkaar.

Heb je een passie voor country muziek uit een ver verleden, dan is Sweethearts Only meer dan de moeite waard om te luisteren. Het album duurt niet al te lang, je hoort veel afwisseling en de liedjes zijn van pure kwaliteit. Ik heb heel weinig moeite om dit soort albums positief te waarderen. Dat komt omdat ik veel luister naar traditionele country en Sentimental Family Band weet precies dat oude vertrouwde geluid te vertalen naar vandaag. Lekker plaatje om zonder zorgen af en toe eens op te zetten.