Sophie Janna – Wild World EP

Sophie Janna - Wild World album cover

Hebben jullie het eindejaarslijstje van de EP’s al gezien? Er zitten een aantal aardige EP’tjes tussen die meer dan de moeite waard zijn om eens te beluisteren. Net zo voor het einde van het jaar wil ik er nog één uitlichten en dat is die van Sophie Janna. Niet heel country gerelateerd, maar absoluut het luisteren waard. Sophie Janna is een Amsterdamse die inmiddels wel haar weg weet te vinden door het Nederlandse muzikale landschap. Ze brengt folk muziek uit sinds 2011 en doet dat in verschillende vormen en gedaantes. Zo maakt ze solo materiaal, maar produceert ze ook muziek met andere artiesten en bands. Deze nieuwe EP Wild World is voor mij een eerste kennismaking met Sophia Janna. Het is een kennismaking die heel zoet en fijn smaakt. Het is een kort EP’tje van vier nummers en elk nummer is heel eenvoudig opgezet. Dat betekent dat je niet teveel aan instrumentatie hoeft te verwachten. Dat kan een artiest maken of breken, maar bij Sophie Janna pakt het heel goed uit. Door de eenvoud ontvouwen zich prachtige breekbare liedjes waar Janna haar overdenkingen over de liefde aan de luisteraar overbrengt. Niets meer, niets minder. Wild World is echt zo’n EP die je op een koude winterse avond kunt opzetten en je helemaal verwarmt. Termen die bij mij opkomen tijdens het luisteren van Wild World zijn dan ook teder, liefelijk en warmtevol. Deze muziek doet mij overigens sterk denken aan Emily Scott Robinson die zo’n zelfde stemgeluid produceert. Desalniettemin is Wild World zo net tegen het einde van het jaar een EP die je makkelijk even kunt opzetten en die je aardig warm weet te houden. Dat is wat we op dit moment wel kunnen gebruiken.

Uitgebracht door Lonesome Robin / Revanche Records