Steve Dawson – Eyes Closed, Dreaming

Steve Dawson - Eyes Closed, Dreaming album cover

Steve Dawson is een Canadese Americana troubadour en maakt al sinds jaar en dag muziek. Zijn muziek is niet heel bekend bij de mainstream en is vooral voor de verfijnde Americana luisteraar. Maar elk nieuw album levert hij gewoon kwalitatief goede muziek en blijft op een sterk niveau presteren. Dawson zat in het verleden in de band Birds of Chicago waar hij veel succes mee had. Nu is hij alweer een tijdje solo bezig en brengt dit jaar zijn nieuwe album Eyes Closed, Dreaming.

Eyes Closed, Dreaming is onderdeel van zijn zogenaamde “pandemie trilogie”. We konden eerder al genieten van Gone, Long Gone en Phantom Threshold en nu voltooit Steve Dawson het met deze nieuwe plaat. Het album is dus tijdens de pandemie geproduceerd onder lockdown restricties. Toch wist Dawson samen te werken met een aardig clubje aan vriendelijke muzikanten.

Zo is wederom op Eyes Closed, Dreaming de geweldige Allison Russell te horen. Steve Dawson kent haar nog van zijn Birds of Chicago tijd. Russell is ook solo gegaan en doet dat met behoorlijk veel succes. Daarnaast doen op dit album ervaren muzikanten mee zoals Tim O’Brien en Fats Kaplom. Alom bekend in Nashville kringen en zeer gewaardeerde spelers. Andere namen zijn de legendarische drummer Jay Bellerose, Jeremy Holmes op de bass en Chris Gestrin en Kevin McKendree op de toetsen.

Steve Dawson heeft zich dan ook niet ingehouden tijdens de productie van deze trilogie. Dat was al te horen aan Gone, Long Gone en ook Eyes Closed, Dreaming is productietechnisch een waar pareltje. Er is van alles te horen en te beleven. En ja, het is het soort muziek waarbij je even je ogen dicht moet doen en de muziek z’n magie moet laten uitwerken.

Eyes Closed, Dreaming is niet helemaal origineel te noemen. Van de elf nummers zijn er vier geschreven door Steve Dawson. De rest van het album zijn covers. Speciale aandacht voor cover nummer House Carpenter. Dit is een oud traditioneel liedje en Dawson is niet de enige artiest die dit de laatste jaren heeft gecoverd. Er zijn ook covers te vinden van onder andere Johnny Cash, Ian Tyson en Bobby Charles. Ondanks redelijk wat covers vind ik de plaat heel origineel klinken.

Steve Dawson heeft het dus voor elkaar gekregen om dit afgelopen jaar aardig wat muziek uit te brengen. Overdaad schaadt soms, maar dat is gelukkig met deze trilogie niet het geval. Eyes Closed, Dreaming is mijn favoriet van de trilogie. Hier komen alle krachten samen wat zich vertaalt naar ontzettend sterke Americana muziek. Nog niet bekend met deze productieve Canadese muzikant dan wordt het eens tijd om kennis te maken.