NinaLynn – A Taste of the Wild

NinaLynn - A Taste of the Wild album cover

Het is gedurfd om als Nederlandse muzikant Engelstalige Americana muziek te maken. Je hebt namelijk te maken met veel concurrentie en om echt goed op te vallen en jezelf te onderscheiden moet je wat kunnen. NinaLynn is zo’n Nederlandse Americana artiest en durft de concurrentie aan te gaan. A Taste of the Wild heet haar tweede album en kan zich zo op het eerste gehoor makkelijk meten met Amerikaanse Americana.

Niet heel verwonderlijk dat NinaLynn met A Taste of the Wild weer knap werk aflevert. De potentie was al goed te horen op haar debuutplaat Hummingbird. Het album deed het ontzettend goed in Europa en behaalde zelfs de nummer één positie in de Euro Americana Charts. Misschien is deze lijst niet bij iedereen bekend, maar deze lijst is toonaangevend als het aankomt op Americana muziek binnen Europa. Ook verschijnen overigens gewoon Amerikaanse artiesten op deze chart.

Het is altijd afvragen of een Nederlandse muzikant met Engelstalige muziek doorgaat op hetzelfde pad. Des te meer omdat de vraag is of er animo voor is in Nederland. De concurrenten uit Amerika zijn bij veel Americana liefhebbers in Nederland bekend, terwijl de Nederlandse Americana artiesten flink moeten werken om aandacht te krijgen. NinaLynn lukt het dus en gelukkig heeft ze besloten om op dit pad verder te gaan.

A Taste of the Wild is net zoals Hummingbird een pareltje. De kwaliteit is Amerikaanse Americana waardig en er wordt op een heerlijke wijze originele muziek geproduceerd. De beste Nederlandse muzikanten doen op deze plaat mee. De band van NinaLynn bestaat uit Arthur Bont op drums en percussie, Lucas Beukers op de bass en Janos Kool op de gitaar, banjo, mandoline, piano en toetsen. Extra aandacht voor gastmuzikanten Onno Kuipers op de accordeon en Fay Lovsky met extra vocals.

Americana betekent in principe een paraplu voor verschillende genres. Zo zijn onderdeel van Americana genres zoals folk, country, soul, blues en rock. NinaLynn en haar band weten een mooie Americana mix te brengen. Het meeste interessante voor mij is dat ze op A Taste of the Wild flirt met genres Bluegrass en traditionele country muziek. Niet genres waar in Nederland zomaar een publiek voor te vinden is.

Alle nummers op A Taste of the Wild zijn geschreven door NinaLynn en bij sommige nummers werd ze bijgestaan door haar bandleden. Ze weet krachtige teksten te schrijven en tipt onderwerpen aan zoals emoties in alle soorten en maten, de relatie tussen mens en natuur en het feminisme. Het klinkt allemaal heel overtuigend en je merkt dat ze duidelijk een verhaal heeft te vertellen.

Of A Taste of the Wild wederom gaat scoren in de charts is afwachten. Maar ik kan zo langzamerhand concluderen dat NinaLynn een geweldige Americana artiest met genoeg talenten en kwaliteiten. Ze kan met albums zoals Hummingbird en deze heel makkelijk concurreren met de Amerikaanse artiesten en ik hoop dan ook dat onze Americana scene deze plaat weet te vinden en naar haar shows gaan. Er staan er komende maanden in ieder geval genoeg op de planning.