Steve Earle & The Dukes – JERRY JEFF

Steve Earle & The Dukes - JERRY JEFF album cover

Steve Earle is geen onbekende in het respect geven aan oude muziek helden van weleer. Dat deed hij eerder met Townes van Zandt, Guy Clark en zijn recent overleden zoon Justin Townes. Dit jaar is Steve Earle met zijn band The Dukes terug met een hommage aan Jerry Jef Walker. Een groot Americana artiest en een van de meeste gerespecteerde singer / songwriters ooit bestaan.

De relatie tussen Steve Earle en Jerry Jeff Walker gaat helemaal terug naar de jaren 70 van vorige eeuw. Earle wilde namelijk in zijn jeugd net zo zijn als Walker en raakte ontzettend onder de indruk van het nummer Mr. Bojangles. Dit nummer zou voor Jerry Jeff Walker een van zijn bekendste hit ooit worden en door velen muziek artiesten binnen en buiten country gecoverd.

Jerry Jeff Walker overleed in 2020 op 78-jarige leeftijd. Het werd voor Steve Earle & The Dukes aanleiding om deze grote muziek legende te eren. Zoals de band dat dus ook deed bij het overlijden van Townes van Zandt, Guy Clark en Justin Townes. Steve Earle pluisde het hele oeuvre door van Walker en zocht zijn favorieten uit, wat uiteindelijk resulteerde in tien prachtige covers.

Uiteraard kent iedereen het nummer Mr. Bojangles en mag niet ontbreken op een plaat vol covers van Jerry Jeff Walker. Ben je redelijk bekend met het oeuvre van Walker dan zal je verrast worden met een aantal onbekende nummers. Zo is Old Road een oeroude ballad uit 1969 en heerlijke afsluiter met alleen Earle en zijn mondharmonica. Maar ook een nummer als Wheel uit 1973 zal onder de meeste niet heel erg bekend zijn, maar zeker het vermelden waard.

Onbekende nummers of niet, Steve Earle & The Dukes hebben een prachtig eerbetoon weten te maken met deze plaat aan Jerry Jeff Walker, familie, vrienden en fans. Je merkt dat Earle en The Dukes nog steeds ontzettend gedreven zijn in het produceren van muziek en dat ze op elke plaat de muziek krachtig weten te brengen. Zowel Steve Earle en The Dukes zijn de laatste jaren enorm in vorm. Dat is wederom duidelijk hier te horen.

Dat maakt van JERRY JEFF gewoon weer een fijne Americana plaat. Het hoeft niet zo te zijn om een fan van Walker te zijn om deze covers te waarderen. Ben je helemaal niet bekend met zijn werk dan kun je dit makkelijk als een Steve Earle & The Dukes plaat beschouwen. Ben je wel bekend met Walker z’n werk dan zal je tien nummers verblijd worden met veel herkenbaars. Tot slot ook nog even een pluim voor de cover art. Zoals altijd weer een magistraal werkje. Dat laat platen van Steve Earle & The Dukes altijd toch iets meer schijnen.

Uitgebracht door New West Records