Cole Swindell – Stereotype

Cole Swindell - Stereotype album cover

Cole Swindell is inmiddels geen onbekende naam meer binnen Nashville country muziek. Hij heeft binnen zo’n acht jaar een aantal uitstekende albums uitgebracht. Recent kwam zijn nieuwe plaat Stereotype uit en bestormt inmiddels de hitlijsten. Zowel het album zelf als de singles doen het uitstekend. Meestal ben ik een beetje schuw voor dit soort platen, maar Stereotype valt mij reuze mee.

Ik begrijp nu dat veel Nashville country artiesten inzien dat makkelijk geproduceerde platen het niet meer doen bij het grote publiek. Je merkt aan albums zoals Stereotype dat er veel liefde is in verwerkt en met passie het product voltooid is. Dat zijn hele goede signalen en dat komt de muziek alleen maar ten goede. Cole Swindell laat met deze plaat heel goed horen dat er alles behalve makkelijk over is gedaan.

Dat Cole Swindell zijn klassiekers kent word snel genoeg kenbaar gemaakt. Hij pakt namelijk uit met een cover van Jo Dee Messina. Het gaat uiteraard om 90’s country hit Heads Carolina, Tails California. Swindell steekt het nummers in een iets anders jasje, maar doet de originele hit veel eer aan. Het is een van de hoogtepunten van Stereotype en een echte meezinger.

In een recent interview gaf Cole Swindell kenbaar aan dat hij nog steeds oude country muziek luistert. Dat vind ik een geweldig gegeven en dat maakt dat ik de muziek van Swindell nog serieuzer neem. Zo luistert hij graag nog steeds naar Randy Travis en benoemt hij ook de naam van Keith Whitley. Pure country klassiekers en geweldig dat Swindell dit soort muziek nog steeds zo nu en dan afspeelt.

Stereotype heeft Cole Swindell niet helemaal zelf geschreven. Dat komt bijna nooit voor bij dit soort Nashville country artiesten en dat is niet erg. Nashville is natuurlijk dé stad als het aankomt op vakkundige liedjesschrijvers. Zo schrijven bekende namen mee zoals Thomas Rhett, Jessi Alexander en Michael Hardy. Alhoewel de teksten niet helemaal een reflectie zijn van het leven van Cole Swindell is het wel weer volop vertoeven in de hartzeer, onzekerheid over liefde en je problemen drinkend vergeten in een drukke honky tonk aan Music Row.

Ik heb helemaal geen moeite met dit soort albums en hoor genoeg authenticiteit. Soms ontbreekt dat tegenwoordig nog wel eens, maar zoals gezegd produceren Nashville country artiesten steeds met meer liefde en bewuster. Bewuster in de zin dat je daadwerkelijk instrumenten kunt onderscheiden van elkaar tijdens het luisteren. Dat is het geval met Stereotype van Cole Swindell en is voor mij een zeer aangenaam tussendoortje. Laat dit soort platen maar doorkomen hoor.

Uitgebracht door Warner Music Nashville

Nieuwsbrief

Intuit Mailchimp