Sunny War – Anarchist Gospel

Sunny War - Anarchist Gospel album cover

De roots muzikant Sunny War houdt de vaart er mooi in. Twee jaar geleden bracht ze het uitstekende Simple Syrup uit en heel netjes is ze twee jaar later terug met een nieuwe plaat. De titel krijgt de naam Anarchist Gospel en het zonnetje in huis doet niet veel anders dan op eerder werk. Het is gewoon wederom een uitstekende roots plaat geworden.

Om even terug te gaan naar Simple Syrup, ik was er louter positief over en vond dat Sunny War meer bekendheid verdiende met haar albums. Ze is inmiddels al een stuk bekender geworden en Anarchist Gospel gaat daar alleen maar aan deze bekendheid bijdragen. Het knappe van War is dat ze zich weet te onderscheiden met een heel eigen geluid. Tijdens het luisteren van haar albums merk je dat ze een bepaalde stijl heeft weten te creëren.

Dat gezegd hebben doet Anarchist Gospel niet veel anders dan haar eerdere platen. Soms vinden muziek critici dat artiesten zich moeten vernieuwen. Maar heel eerlijk gezegd vind ik het oude vaak ook best. Vernieuwing tussen albums zullen veel mensen verbazen en daarbij wordt er verlangen naar het oude geluid. Er is voor beide wat te zeggen, maar ik ben er tevreden mee dat Sunny War vooralsnog bij het oude blijft.

Wederom wordt op Anarchist Gospel duidelijk dat Sunny War geen makkelijk leven heeft ervaren. Tekstueel gezien worden er dan ook zware onderwerpen besproken en eerlijk gezegd is het niet altijd om vrolijk van te worden. Niet heel vreemd, omdat War in haar directe omgeving veel mensen heeft zien lijden. Dat liet ze al horen tijdens eerdere albums en dat doet ze op deze plaat weer. Voor meer vrolijke muziek moet je ergens anders zijn.

Maar het is natuurlijk niet allemaal ellende voor Sunny War, want op Anarchist Gospel worden ook duidelijk de positieve kanten van het leven belicht. Want zoals altijd schijnt de zon achter de wolken en dat geldt ook voor Sunny. Liefde is dan ook een belangrijk thema op deze plaat en is volgens Sunny één van de goede verslavingen.

Anarchist Gospel doet dus niet veel vernieuwends, maar is veel van hetzelfde. Ik ben er prima over te spreken en hoop dat Sunny War haar volgende albums op eenzelfde manier laat schijnen. Sommige artiesten hoeven wat mij betreft niet zo nodig te vernieuwen, want wat goed is is goed. Sunny War is goed in wat ze doet en op dit album is ze in geweldige vorm. Niet allemaal even vrolijk qua teksten dus, maar de muziek is wederom uitstekend. Let them shine Sunny.