Eddie 9V – Capricorn

Eddie 9V - Capricorn album cover

Roots muzikant Eddie 9V heeft in Amerika groot succes met zijn platen. 2019’s Left My Soul in Memphis werd bejubeld door Rock & Blues Muse en 2021’s Little Black Flies kreeg gave kritieken van Classic Rock. In december 2021 reisde Eddie naar de befaamde Capricorn Studios om zijn nieuwe plaat toepasselijk genaamd Capricorn op te nemen. Het succes van eerder werk wordt met dit album op indrukwekkende wijze opgevolgd.

Eddie 9V groeide op in de pop muziek scene van Atlanta, Georgia. Hij luisterde als tiener naar “the older cats” zoals Muddy Waters, Howlin’ Wolf, Freddie King en Rory Gallagher. Hij werd geïnspireerd door deze legendes en besloot om zelf muziek te gaan maken. Eddie heeft er dus inmiddels aardig succes mee en Capricorn laat wederom horen waarom dat zo is.

Capricorn is namelijk een plaat met ontzettend veel soul en blues. Vroeger maakte ze natuurlijk de beste soul muziek, maar vandaag kunnen muzikanten er ook wat van. Het is niet te vergelijken met elkaar, maar wat Eddie 9V laat horen op deze plaat is fenomenaal. Eén van de betere soul en blues platen van de afgelopen jaren en dat meen ik oprecht.

Overigens is Capricorn Studios een legendarische studio in Macon, Georgia. Alleen de beste muzikanten mogen de studio betreden om muziek op te nemen. Om in deze studio liedjes op te nemen was altijd Eddie 9V zijn droom geweest. Met het succes van zijn eerdere platen mocht ook hij de studio betreden om zijn talenten te laten tonen.

Zijn talenten en kwaliteiten heeft hij dus duidelijk optimaal kunnen benutten met Capricorn. Soms laat muziek je de tijd doen vergeten en dat is wat dit album heel goed doet. De reden wat de tijd doet vergeten is een kleur aan soulvolle instrumentengebruik zoals gitaren, trompetten en drums. En ook de achtergrondkoortjes worden optimaal benut. Daarnaast zit er een lekker tempo in deze plaat en volgen sterke liedjes elkaar steeds weer op.

Eddie 9V geeft zelf aan dat ze hebben geprobeerd om muziek in de Capricorn Studios te maken zoals ze dat in de 1969 deden. Heel eerlijk gezegd is mijn kennis van soul muziek uit de vorige eeuw niet heel groot. Maar tijdens het luisteren merk dat Eddie en zijn vrienden goed hebben geluisterd naar soul muziek uit de vorige eeuw. Het is een beetje uit vroegere tijden en een beetje eigentijds. Soul muziek moet een plezier zijn om naar te luisteren en je goed laten voelen. Dat is wat bereikt wordt met deze prachtige plaat en doet dat op een hele overtuigende wijze.