Sweetlove – Goodnight Lover EP

Sweetlove - Goodnight Lover album cover

Americana artiest Wendy Sweetlove heeft een paar turbulente jaren achter de rug. Ze verloor namelijk drie dierbaren aan mentale gezondheidsproblemen. Het werden jaren van verwerken op zowel persoonlijk als muzikaal vlak. Muzikaal gezien is haar nieuwe EP Goodnight Lover dan ook een terugblik op deze zware periode. Dat doet ze op een nummer zoals ballad Things I Didn’t Say. Ze maakt hier haar spijt kenbaar van de dingen die ze nu niet meer tegen haar overleden naasten kan zeggen. En op een van de beste nummers op deze EP Did You Even Know vraagt Sweetlove zich af of haar overleden naasten wel wisten dat ze van haar hielden. Heel ontroerend allemaal en je hoort dat het allemaal zwaar valt. Op opener Devil On Your Shoulder relativeert Sweetlove en laat weten dat je niet wakker moet liggen van de zondes die je begaat op een dag. Maak vrienden met de “duivel” in plaats van hem tegen te werken. Dit nummer kan makkelijk als single worden uitgegeven en trekt je gelijk mee in de belevingswereld van Sweetlove. Goodnight Lover is vooral een mix geworden van Americana en folk muziek. Nergens wordt er heel erg buiten de lijntjes gekleurd en de zwoele stem van Wendy Sweetlove doet je mee dromen op de muziek. De EP beslaat zo’n 24 minuten en ik had graag wat meer gehoord van deze vrouwelijke artiest. Goodnight Lover is prettig te beluisteren met koptelefoon op en de lichten gedimd. Je voelt en hoort Wendy Sweetlove’s verdriet die ze de afgelopen jaren te verduren heeft gehad door alle nummers heen. Dat verdriet maakt dat deze EP een van buitencategorie is op Americana gebied. De verwerkingsperiode van Sweetlove zal waarschijnlijk nog wel even duren. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat een volledig album van dit kaliber zou opbrengen, de potentie is duidelijk hoorbaar. (Head Bitch Music)