The HawtThorns – Tarot Cards and Shooting Stars

The HawtThorns - Tarot Cards and Shooting Stars album cover

Nashville band The HawtThorns moest na het debuut Morning Sun uit 2019 hun tour verplaatsen vanwege de pandemie. En zoals zoveel musici deden met de hun vrije tijd klommen ze weer in de pen. Dat resulteert in nieuwe plaat Tarot Cards and Shooting Stars. Een fijne collectie aan Americana liedjes van zachtaardigheid en goedheid.

Voordat ik verder ga op deze plaat eerst een klein voorstelrondje. The HawThorns bestaan uit KP en Johnny Hawthorn, man en vrouw. De band is ontstaan in 2019, maar daarvoor hadden beiden al solo carrières met overwegend succes. Ze richtte de band op in Los Angeles, voordat ze de oversteek maakten naar Nashville. Inmiddels runnen The HawtThorns een platenlabel genaamd Mule Kick Productions, produceren ze muziek, maar ook andere media producties zoals docu’s.

Als je begint te luisteren naar Tarot Cards and Shooting Stars valt je gelijk de positiviteit op waar deze plaat mee overladen wordt. Dat is niet voor niets en duidelijk de bedoeling geweest van dit duo. De afgelopen jaren zijn moeilijk geweest voor veel mensen, maar het is tijd om vooruit te kijken en dingen op te pakken welke weer blijheid en voldoening geven.

Deze blijheid en voldoening is absoluut terug te horen op Tarot Cards and Shooting Stars. Dat wordt duidelijk in de volle en rijke muzikale inkleuring, maar vooral in de teksten. Kom weer tot elkaar, zie het leven positief in en wees lief. Dat is in een notendop deze plaat samengevat. Dit album is echt een stukje muziek waar veel mensen baat mee kunnen hebben.

Americana is het genre wat The HawtThorns produceren. Zoals gezegd bevat deze plaat een rijke en volle muzikale inkleuring. Dat resulteert in een heel fijn geluid met volop diversiteit. Zo hoor je af en toe viool accenten voorbij komen, maar The HawrtThorns schuwen ook niet instrumenten als de pedal steel, akoestische gitaren en drums. Perfect voor Americana.

De muziek op Tarot Cards and Shooting Stars is geweldig. Maar wat misschien nog wel meer geweldig is zijn de vocals. Deze worden voor het grootste gedeelte verzorgd door het vrouwelijke lid, KP Hawthorn. Wat een mooie loepzuivere stem heeft deze dame. Om van te genieten en niet uit je hoofd te krijgen. Het is naar mijn mening een van de beste vrouwelijke stemmen die ik in lange tijd heb gehoord.

The HawtThornes leveren met deze plaat een fantastische tweede plaat af. Ben je klaar met de wereld in vuur en vlam adviseer ik je om Tarot Cards and Shooting Stars op te zetten. Het kalmeert de geest en brengt plezier. En is dat uiteindelijk niet het doel waarom wij muziek luisteren? Om de positiviteit te omarmen en dingen van een goede kant te belichten? Ja, het zal voor velen moeilijk zijn vandaag de dag. Maar een luisterbeurt met deze plaat verder en je merkt dat het leven er een stuk mooier uit gaat zien.

Uitgebracht door Mule Kick Records