Michael Lane – Take It Slow

Michael Lane - Take It Slow album cover

De lente is begonnen en dat vraagt om lente muziekjes. Dan ben je bij deze recensie aan het juiste adres. De Amerikaan / Duitse Michael Lane brengt met zijn nieuwe plaat Take It Slow warme muziek ideaal voor een mooi dagje wandelen, naar het strand gaan of genieten van de natuur. Dit is muziek met duidelijk dat uitgangspunt: niets aan de hand, wees vrolijk en vier het leven.

Michael Lane is geboren in Duitsland en heeft een Duitse moeder en Amerikaanse vader. In zijn jeugd ging de familie terug naar Amerika en daar groeide Lane op. Toen hij jong volwassen begon te worden meldde hij zich aan bij het Amerikaanse leger en vocht mee in de Irak oorlog en was ook actief in Afghanistan. Na zijn terugkeer naar Amerika strandde zijn huwelijk en verhuisde Lane naar Duitsland. Daar deed hij in 2012 mee met talentenshow programma The Voice.

Het was een groot succes en fast-forward naar 2022 heeft Michael Lane inmiddels 5 albums uitgebracht, waarvan Take It Slow zijn nieuwste worp is. De muziek is mellow, zacht en ideaal voor warme dagen. Bij dit soort muziek krijg ik de indruk dat het voor een specifiek publiek bedoeld is. Mainstream folk pop muziek voor jongeren die veel reizen. Een associatie met Jack Johnson is dan ook snel gemaakt.

Groots indruk maken doet het niet, maar tijdens het luisteren van Take It Slow viel het mij op dat ik vaak terug dacht aan mijn eigen reizen, Australiƫ en Nieuw-Zeeland in het bijzonder. De muziek wordt dus heel mellow ingekleurd en je hoort de vogeltjes fluiten op de achtergrond. Mooi dat muziek je terug kan brengen naar oude herinneringen.

En hoe kan het ook anders als je je nummers namen mee geeft zoals Ladybug (Sunset Mix) en Take It Slow (Organic Edition). Dan is het duidelijk dat je het eenvoudige leven in je gedachten hebt en mooie reizen aan het maken bent. Michael Lane doet met Take It Slow niets verkeerd en kan zich makkelijk toevoegen aan het ecologische folkpop genre. Ecologisch is een woord dat ik hier goed vind passen.

Is dit een album wat ik nog vaak zal gaan opzetten? Misschien voor mijn volgende reis, want daar komt deze muziek naar mijn mening het best tot z’n recht. Ook voor mooie zonnige dagen die we hopelijk de komende maanden tegemoet gaan. Rustgevende muziek is typerend voor Take It Slow en dat is uiteindelijk wat Michael Lane ons mee wil geven. Doe het rustig aan, geniet van het leven en verbaas je over de mooie natuur van moederaarde. Helemaal geweldig, wat wil je nog meer?

Uitgebracht door Greywood Records