The High Hawks – Mother’s Nature Show

The High Hawks - Mother's Nature Show album cover

Americana band The High Hawks debuteerde een aantal jaren geleden met een titelloze album. Het was het eerste kunstje in deze formatie, maar de mannen zijn oude veteranen en weten dondersgoed hoe kwaliteit songs te produceren. Ik heb het debuutalbum toentertijd helemaal gemist, maar ben aanwezig bij het tweede wapenfeit, Mother’s Nature Show.

Het clubje is aardig uitgebreid en het is even de moeite waard om wat namen te noemen. Vince Herman (vocals, gitaar), Tim Carbone (vocals, gitaar, fiddle), Chad Staehly (vocals, keyboard), Adam Greuel (vocals, gitaar), Brian Adams (basgitaar) en Will Trask (drums, percussie). En de productie komt op naam van The High Hawks als gehele band.

Mother’s Nature Show is een soort van nieuw hoofdstuk van The High Hawks. Het titelloze debuut was een succes en de vraag was groot naar nieuwe muziek. Op nieuwjaarsdag in 2023 besloten de mannen naar Minnesota te reizen om het album op te nemen. Het historische Pachyderm Studios werd betreden in het slaapstadje Cannon Falls en het album werd binnen een week geproduceerd.

Het resultaat is met Mother’s Nature Show krachtige Americana muziek waar alle leden schijnen en stralen. Wat mij met name aanspreekt aan dit album is het fiddle spel van Tim Carbone en de gitaren van Vince Herman en Adam Greuel. Prachtig hoe zij deze instrumenten weten te bespelen. Maar ook de andere bandleden krijgen genoeg ruimte om waarde te brengen.

Je merkt aan alles dat Mother’s Nature Show een passieproject is. De bandleden hebben al een leven lang ervaring in andere bands. Misschien dat Leftover Salmon sommige bekend in de oren klinkt. Maar ook zijn bandleden betrokken bij andere succesvolle bands zoals Hard Working Americans en Great American Taxi. De reden waarom The High Hawks is ontstaan is puur het feit dat deze ervaren mannen het heerlijk vinden om met elkaar muziek te maken.

Een album zoals Mother’s Nature Show is perfecte muziek voor de verfijnde Americana luisteraar. Het bevat alle juiste ingrediënten en als je van traditionele instrumenten houdt, dan zit je bij The High Hawks helemaal goed. Ongetwijfeld gaat deze groep met dit album wederom een redelijk aantal muziekfanaten aanspreken en dat is volkomen verdiend. Dit hier is kwaliteit Americana. Laat dit soort passieprojecten maar komen, want persoonlijk kan ik er geen genoeg van krijgen.