The Last Hurrah!! – Modern Nostalgia

The Last Hurrah!! - Modern Nostalgia album cover

Vorig jaar verscheen Modern Nostalgia van de Noorse formatie The Last Hurrah!!. Tijdens de releasedatum waren er genoeg andere interessante albums en liet ik het album op het stapeltje liggen. Maar ik had de afgelopen weken genoeg tijd om de restjes op te pakken en vandaar dat ik mij in dit album ben gaan interesseren. Onterecht dat deze recensie zo lang op zich heeft laten wachten.

The Last Hurrah!! is het project van de Noorse producer en muzikant Hans Petter Gundersen. Modern Nostalgia is alweer zijn vijfde plaat. Eerdere platen kenmerken zich door het kosmisch en harmonisch Laurel Canyon Americana geluid. Dit nieuwe album focust zich meer op traditionele Europese composities en neigt meer naar jaren zestig en zeventig pop muziek.

Modern Nostalgia is een kleurrijk album waar van alles gebeurt. Met name de diversiteit aan instrumenten klinkt mij als muziek in de oren. Er wordt fanatiek muziek gemaakt door The Last Hurrah!! en met name spreken mij instrumenten zoals pedal steels en violen aan. Maar ook de piano, drums en bass krijgen genoeg ruimte om te stralen.

Met de muzikale klanken zit het op Modern Nostalgia wel goed en heeft genoeg interessants te bieden voor de verfijnde muziekluisteraar. Ook aardig om op te merken is de diversiteit aan vocals. Zo krijgt Maria Due een aantal songs om op te schijnen met haar prachtige stem. Maar ook Shane Alexander, Tim Scott McConnell (Ledfoot) en Foster Timms krijgen de microfoon.

Als je luister naar Modern Nostalgia dan hoor je veel invloeden van veel andere muzikanten. Zo worden er vergelijkingen gemaakt met onder andere Joni Mitchell, Belle & Sebastian, Fleetwood Mac, Fleet Foxes en Gene Clark. Het zijn mooie vergelijkingen, maar The Last Hurrah!! weet daarnaast ook heel uniek en eigentijds te klinken.

Gelukkig dat ik dit album alsnog een kans heb gegeven. Modern Nostalgia is de moeite meer dan waard en heeft genoeg te bieden voor liefhebbers van Americana muziek. Het is nogmaals de bevestiging dat Noorwegen een fantastische muziekscene heeft waar er van alles gebeurt. The Last Hurrah!! is daar met trots onderdeel van en laat met dit prachtige album horen dat ze ook in het noorden van Europa kwaliteitsvol muziek produceren in hun vingers hebben.