Béla Fleck – Rhapsody in Blue

Béla Fleck - Rhapsody in Blue album cover

Als je inmiddels 16 Grammy awards in huis hebt staan, dan mag je met trots zeggen dat je uitzonderlijke kwaliteiten bezit. Bluegrass artiest Béla Fleck is al meer dan veertig jaar muzikant en heeft zo’n beetje alles meegemaakt wat je mee kunt maken. Zijn instrumentale albums zijn in Amerika een groot succes en hij weet alle grote prijzen te winnen. Rhapsody in Blue is het volgende kunstwerk in zijn uitgebreide oeuvre.

Rhapsody in Blue kent zijn roots in de kindertijd van Béla Fleck. Toen hij nog een jong jochie was en de straten van New York City onveilig maakte, hoorde hij op een dag Rhapsody in Blue van George Gershwin. Door de jaren heen kreeg hij een liefde voor het muziekstuk en het bleef hem zijn hele leven lang interesseren. Door wat vrije tijd tijdens de pandemie kon hij veranderingen aanbrengen en zijn eigen visie verwerken.

Béla Fleck probeerde het piano gedeelte na te doen op zijn geliefde banjo. In het originele muziekstuk van George Gershwin spelen de piano en klarinet een belangrijke rol en hij wilde kijken of hij het met de banjo kon vervangen. Het lukte hem uiteindelijk en heeft met Rhapsody in Blue zijn eigen draai eraan gegeven. En gelukkig stelt het nieuwe werk niet teleur.

Let wel op dat Béla Fleck instrumentale albums produceert. Dit betekent dat de focus helemaal ligt op de instrumenten en dat er geen zang is. Als je voor het eerst luistert naar zo’n album kan het wat wennen zijn, maar de instrumenten op Rhapsody in Blue zijn fantastisch mooi en een genot om naar te luisteren. Ook zonder zang is dit album meer dan de moeite waard.

Béla Fleck is de zeer ervaren muzikant en hij heeft voor Rhapsody in Blue alles uit de kast getrokken om er iets groots van te maken. Doordat hij al zolang met veel succes Bluegrass produceert kent hij genoeg belangrijke muzikale vrienden. Zo hoor je op dit album onder andere samenwerkingen met Sam Bush, Jerry Douglas, Victor Wooten en Virginia Symphony Orchestra.

Rhapsody in Blue is delicate Bluegrass muziek en niet geschikt om overal zomaar even naar te luisteren. Naar mijn mening kun je dit het beste luisteren met een goede koptelefoon op een rustige plek. Zo komt de grote diversiteit aan instrumenten goed door en kun je optimaal genieten van de muziek. Béla Fleck weet met ieder nieuw werk weer te verrassen en dit is opnieuw wonderschoon. Laat de volgende lading Grammy’s maar komen.