The Lumineers – Brightside

The Lumineers - Brightside album cover

Er zijn van die bands die bekend staan om een hit en daar niet meer vanaf komen. Een mooi voorbeeld zijn The Killers met Mr. Brightside waar dit nummer het tegenwoordig nog steeds erg goed in de Engelse muziek hitlijsten. The Lumineers hebben ook zo’n hit, natuurlijk Ho Hey. Ze komen nooit meer van dit nummer af en ik vraag mij af of de band niet verveeld raken om het keer op keer live te spelen. Met nieuwe plaat Brightside proberen ze duidelijk een nieuwe hit aan te boren met de hoop om Ho Hey in de vergetelheid te laten raken.

Brightside is inmiddels de vierde plaat van The Lumineers en na het debuut, waar Ho Hey op staat, volgden prima vervolgen Cleopatra en III. Dit zijn albums die verrassend genoeg erg sterk zijn en hiermee werd er duidelijk dat deze band geen one-hit-wonder is. Dat valt te merken hoe populair de band tegenwoordig is. Wat betreft het nieuwe album Brightside proberen ze nieuwe hits te maken, alleen is het verrassingseffect er wel een beetje van af.

Want duo bandleden Wesley Schultz en Jeremiah Fraites schuwen de pop melodieën niet. Er zijn geen scherpe randjes te vinden op Brightside en alles klinkt heel zoet, mierzoet. Het is of als ze bewust aan het zoeken zijn geweest naar een nieuwe hit voor het mainstream publiek. Er staan op deze plaat zeker wat leuke nummers op, maar ik betwijfel of ze hier opnieuw een grote hit mee gaan scoren.

Dat maakt in principe niet uit, voor fans van The Lumineers en de mainstream luisteraar is Brightside een uitstekend album om eens op te zetten. Voor de echte muziek fanatiekeling zal dit album het ene oor in en het andere oor uit gaan. Het recept is bekend en het is na vier albums duidelijk wat voor muziek The Lumineers maken. Niets nieuws onder de zon, maar recht toe recht aan popliedjes.

De vraag komt dan ook bij mij op of ze in de toekomst wat dingen gaan veranderen qua muziekstijl. Het zou erg gedurfd zijn om een frisse wind door de productie te laten. Zoals een producer aannemen die wat meer diversiteit brengt en de nummers wat scherper weet te brengen. Of het gebruik van ander soort instrumentatie zou de band ook wat kunnen opschudden.

Begrijp mij niet verkeerd, Brightside is een prettige plaat om naar te luisteren, maar het kunstje is eerder gedaan. Nieuw elan brengen, zoals ze dat zo mooi zeggen, kan voor The Lumineers in de toekomst wel eens heel goed gaan uitpakken. Of ze houden vast op het teren van eerdere successen en weinig verandering brengen. Moeilijke keuzes. Ze zijn niet de eerste band die met dit soort zaken te maken krijgt. Mainstream of niet, The Lumineers maken met Brightside een waardig vervolg op de eerdere platen waar veel fans van de band maar al te blij mee zullen zijn.

Uitgebracht door Dualtone Music Group