The Nude Party – Rides On

The Nude Party - Rides On album cover

Aan aandacht geen gebrek bij New Yorkse rock formatie The Nude Party. Zo mochten ze gewoon even als support act optreden bij de grote jongens. Denk aan Jack White, Arctic Monkeys, The Districts, Ron Gallo, Black Lips en The Lemonheads. Zo groot zijn ze nog niet, maar met nieuwe worp Rides On kan daar zomaar eens verandering inkomen.

The Nude Party bestaat zo’n tien jaar en in die tijd boekten ze bescheiden successen. Ze waren lekker bezig met albums produceren en toeren toen de pandemie begon. In plaats van stilzitten ging de band aan het werk en bouwde ze in New York hun eigen studio. Het enige wat nog ontbrak was studio materiaal. Toevallig ontmoette ze engineer Matthew Horner en hij had genoeg geweldig materiaal om muziek mee op te nemen. Samen begonnen ze met de productie van Rides On.

Zoals de band zelf aangeeft noemen ze Rides On hun beste werk tot nu toe. Natuurlijk maken ze dit statement. Alhoewel ik onbekend ben met eerder werk van The Nude Party maakt deze nieuwe plaat in ieder geval wel een blijvende indruk. Niet dat het allemaal heel ingewikkeld klinkt, maar het is simpel gezegd een hele fijne rock plaat.

Je merkt aan de muziek en de teksten dat The Nude Party gretige jonge honden zijn. Ze hebben veel vuur in zich en het is duidelijk dat ze klaar zijn om de wereld te veroveren. Rides On zorgt voor een hele sterke toevoeging aan hun oeuvre en de nummers zijn uitstekend geschikt om live ten gehore te brengen. Dit album doet wat dat betreft alles goed en niets verkeerd.

Of The Nude Party ook echt gaan doorbreken bij het grote publiek is afwachten. Uiteraard hebben ze sterke fundamenten gelegd met eerder werk. Maar moet nog altijd blijken of dit soort rock muziek aanslaat bij de mainstream. Aan de kwaliteit van de muziek zal het in ieder geval niet liggen en ook de gretigheid is meer dan aanwezig.

Dat gezegd hebbende heeft The Nude Party mij met Rides On in ieder geval overtuigd. Ik vind het niet één van de zoveelste rockbands van vandaag, maar ze weten zich prima te onderscheiden van de rest. Ze weten precies hoe goede rock muziek anno 2023 moet klinken en laten het horen op hele overtuigende wijze. Naast dat ze steun krijgen van de grote rockers van vandaag treden ze inmiddels ook gewoon op bij grote festivals over de gehele wereld. Luister gewoon eens naar dit plaatje en je zult begrijpen waarom.