The Wandering Hearts – The Wandering Hearts

The Wandering Hearts - The Wandering Hearts album cover

Leuk, dit is weer zo’n band die het groots en episch aanpakt. In de lijn van Mumford & Sons, The Lumineers en Of Monsters and Men. The Wandering Hearts zijn de nieuwelingen op het folk-pop frontier en gaan met dit titelloze album doorbreken bij een groot publiek. Debuut Wild Silence uit 2018 was al een succes, dat gaan ze met deze nieuwe plaat makkelijk overtreffen.

De band bestaande uit AJ Dean-Revington, Tara Wilcox en Chess Whiffin trokken in het begin van 2020 naar Woodstock om aan de opvolger van Wild Silence te werken. En Woodstock staat natuurlijk bekend om zijn rijke geschiedenis. Het bekende Woodstock festival uit eind jaren 60 is nog steeds erg legendarisch. Echo’s van deze plaats sijpelen zeker door in deze nieuwe plaat.

Echo’s die het trio op een epische en zeer energieke manier hebben benaderd. Dit is zo’n plaat die je telkens weer opnieuw wilt opzetten. De harmonieën en melodieën zijn er in overvloed en elk nummer heeft zo zijn charme. The Wandering Hearts maken met deze plaat vooral een plaat dat een licht schijnt in deze donkere periode. Dat merk je aan de opgewekte muzikale inkleuring, maar ook aan de teksten.

Stadion en massa gereed muziek is wat we hier krijgen. Nummers zoals On Our Way, Stardust en Build A Fire schreeuwen gewoon om mee gezongen te worden met een groot publiek. Ja, het is erg mierzoet allemaal, maar af en toe hoeft muziek consumptie niet ingewikkeld te zijn. The Wandering Hearts leveren muziek voor de mainstream op een goede manier.

Alhoewel het hele album grotesk en episch aandoet, moet ik toch mijn favoriet toekennen aan een ballad. Het nummer Doleres March is er een van grote schoonheid. Een schoonheid op alle mogelijke manieren. De sensuele vocals, de teksten en de zijde zachte muzikale inkleuring maken van dit nummer een hoogstandje. Met al het grote geluidsgeweld wat op deze plaat te horen is, brengt Doleres March juist een extra goed tegengewicht. Om een korte blik op de tekst te werpen: iedereen heeft zo zijn dagelijkse problemen, dus oordeel niet te snel.

The Wandering Hearts hebben mij verrast en veel intense plezier bezorgd. Dit is voornamelijk muziek die je op de maximale volume kan draaien en zodoende dus geschikt is voor een groot publiek. Ik weet ook zeker dat deze Engelse band gaat scoren met deze plaat. Het hele plaatje klopt en alle ingrediënten zijn aanwezig voor succes. Met debuut Wild Silence legden ze de fundamenten voor hun muzikale identiteit en dat breiden ze met deze plaat prachtig uit. Hier gaan we nog veel van horen.

Uitgebracht door Cooking Vinyl