Tim Easton – Find Your Way

Tim Easton - Find Your Way album cover

Singer-songwriter Tim Easton is een van de vaste waarde binnen de Americana scene. Hij beweegt zich al zo’n beetje meer dan dertig jaar door het muzikale landschap en doet dat met behoorlijk wat succes. Met Find Your Way slaat hij naar mijn mening geen nieuwe wegen in, maar kun je het bekende recept verwachten. En dat zijn tien eenvoudige, maar krachtige, liedjes van een man met jarenlange ervaring.

Tim Easton is niet altijd op mijn radar geweest en ik ken dan ook veel van zijn albums niet. Mijn eerste introductie was zijn album You Don’t Really Know van drie jaar geleden. Heb ik toentertijd veel plezier aan beleefd en mijn recensie was dan ook louter positief. Je hoort op dat album een ervaren muzikant aan het werk met een liefde en passie voor liedjes schrijven.

Meer dan dertig jaar als muzikant, dan mag je je terecht ervaren noemen. Tim Easton is inmiddels zover in zijn muzikale carrière dat hij de mogelijkheid krijgt om samen te werken met de grootste artiesten van de wereld. Zo werkte hij in het verleden bijvoorbeeld met Lucinda Williams, Wilco en Aaron Lee Tasjan. Grote namen en het zegt wat over wat Tim Easton inmiddels allemaal bereikt heeft.

Wat betreft Find Your Way, het is weer hele sterke Americana muziek. Het album is opgenomen in Canada in de plaats waar zijn moeder is geboren. Voor de verandering betrok Tim Easton bij dit project alleen maar Canadese studio muzikanten. Denk aan namen zoals Geoff Hicks, Jeremy Holmes (Steve Dawson), Ryland Moranz en Tyler Lieb. Producer is Leeroy Stagger, bekend van de super folkgroep Easton Stagger Phillips.

Tim Easton is een veelzijdige man en weet zich ook te onderscheiden in andere disciplines. Zo is hij bijvoorbeeld een volwaardige poëet, een essayist en een leraar in liedjes schrijven. Je merkt aan alles dat deze troubadour plezier heeft in het leven en dat hij alles doet vanuit passie en liefde. Find Your Way is daar een heel goed voorbeeld van en laat horen dat er van inspiratie op muziekgebied geen gebrek is.

Ik was al heel positief over het vorige album van Tim Easton en ben dat nog meer over Find Your Way. Dit nieuwe album is Americana van hoog niveau en is samengesteld door de beste muzikanten van Canada. Al meer dan dertig jaar in het vak en dan nog steeds zulke albums weten uit te brengen. Veel respect voor Tim Easton en ik heb het idee dat we de komende jaren nog veel meer van hem kunnen verwachten. Laat maar komen.