Josienne Clarke – Parenthesis, I

Josienne Clarke - Parenthesis, I album cover

De eerste jaren als artiest waren voor de Britse Josienne Clarke niet heel aangenaam. Ze werd door haar oude platenlabel onder druk gezet en de samenwerking verliep alles behalve vlekkeloos. Een aantal jaren geleden besloot ze om haar eigen koers te varen en controle over haar muzikale carrière te nemen. Met Onliness van vorig jaar formuleerde ze eerder liedjes van haar oeuvre in een mooi nieuw jasje. Dit jaar is er een nieuw album verschenen in de vorm van Parenthesis, I.

Josienne Clarke is een parel. Een parel waar jammer genoeg vrij weinig aandacht aan wordt besteed en dat is op z’n zachtst gezegd jammer. Haar muziek heeft een heel eigen stijl en is bijzonder mooi. Alle albums zijn de moeite waard om te luisteren als je een zwak hebt voor gevoelige singer-songwriter muziek. Ook op Parenthesis, I is weer genieten van de talloze intieme kleine liedjes.

Op Parenthesis, I worden er invloeden gehaald van verschillende artiesten. Denk alleen al aan folk grootheden uit het verleden zoals Nick Drake en Sandy Denny. Maar ook weet Josienne Clarke eigentijdse artiesten te mengen in haar muziek zoals Julia Jacklin, Courtney Marie Andrews, Anaïs Mitchell en Lucy Dacus. Echter weet Josienne Clarke op dit album ook haar eigen geluid te vinden en te onderscheiden.

In alles straalt Josienne Clarke zelfstandigheid uit. Parenthesis, I is dan ook helemaal zelf geproduceerd en ook de meeste instrumenten worden door Josienne Clarke bespeeld. Heel knap om met zoveel zelfstandigheid zo’n album te produceren. Josienne Clarke is zowel in haar muzikale carrière als in haar persoonlijke leven door diepe dalen gegaan, maar er uiteindelijk krachtig uitgekomen.

Wat ik prettig vind aan Parenthesis, I, en ook de andere albums, is dat Josienne Clarke alle liedjes vrij compact houdt. De meeste liedjes zijn namelijk minder dan drie minuten en dat luistert eerlijk gezegd heel aangenaam. Ondanks dat veel liedjes van korte duur zijn zitten de liedjes goed in elkaar en blijft het de hele rit interessant zonder dat het gaat vervelen.

Natuurlijk heeft de eigen controle hebben over alles wat je doet ook mindere kanten. Maar aan Parenthesis, I blijkt dat Josienne Clarke een uitstekende keuze heeft gemaakt om alles op haar eigen manier te doen. We hebben hier te maken met een van de betere Britse singer-songwriters van dit moment en dit album getuigt van kwaliteit en talent. Inmiddels heeft Josienne Clarke haar leven op orde en dat hoor je aan dit album.