Tony Kamel – Back Down Home

Tony Kamel - Back Down Home album cover

Een album die op platenlabel The Next Waltz verschijnt trekt altijd mijn aandacht. Ik besprak al eerder albums van dit label zoals de drie The Next Waltz volumes. Elk volume brengt Texas (country) artiesten onder de aandacht met eigen gepende nummers. Grote man achter The Next Waltz is producer Bruce Robison die tevens in het verleden uitstekende albums afleverde als artiest. Dit jaar neemt Robison Tony Kamel onder zijn vleugels en hij bracht zijn debuut Back Down Home uit.

Alhoewel ik het label The Next Waltz aardig waardeer kon ik met een eerste luisterblik weinig met Tony Kamel en deze plaat. Vandaar dat hij ook zo lang op de stapel ligt en nu pas aan het begin van het nieuwe jaar voorzien wordt van een recensie. Back Down Home beklijfde niet heel erg bij mij en dat vond ik jammer. Nu gaat hij alsnog in de herkansing en doet het mij veel meer dan een paar maanden geleden tijdens de release.

Misschien komt dat omdat Back Down Home een laid-back vibe heeft waar ik op dit moment echt aan toe ben. Dat heerlijke zonnetje pakken en vertoeven op witte stranden lijkt mij heel best in deze koude winterperiode. Natuurlijk is reizen de laatste tijd een stuk moeilijker dus moet ik het met de muziek doen. En daar schiet Tony Kamel met Back Down Home te hulp.

Want deze plaat is dus vooral laid-back, erg laid-back. Geen krachtige gitaarsolo’s of flitsende fiddles. Nee, dit is muziek met een kale muzikale inkleuring die vooral van de luisteraar verwacht niet veel haast te maken. En dat maakt dit album voor mij ideaal in deze koude tijden. Niet voor niets staan er nummers op zoals Heat en The Surfer die mij doen terug waaien naar vakanties van eerder.

Ondanks dat The Next Waltz / Bruce Robison garant staan voor kwaliteit en dat Tony Kamel de ultieme zomerplaat met Back Down Home maakt bespeur ik af en toe wat verveling. Begrijp mij niet verkeerd, de muziek is kwalitatief erg sterk, maar de melodielijnen hadden wat divers en spannender gekund. Zeker voor een debuutplaat verwacht je iets meer dynamiek. Maar waarschijnlijk is dit zo de insteek van de heren geweest.

Het zijn kleine kritiekpuntjes die bijna niet opwegen tegen het positieve. Zoals gezegd word ik van Back Down Home best warm en brengt het mij terug naar de zomer. Wat dat betreft presteren Tony Kamel en Bruce Robison met minimale middelen het maximale. Dat is alleen maar te waarderen en ze mogen trots op het eindproduct zijn. Benieuwd wat The Next Waltz dit jaar in petto heeft en hopelijk raakt Tony Kamel vol met inspiratie om dit debuut een mooi vervolg te geven. Dat ze met dit project uitstekend werk hebben verricht staat duidelijk vast.

Uitgebracht door The Next Waltz