Tony Logue – Jericho

Tony Logue - Jericho album cover

Social media heeft zo z’n mindere kanten, maar het kan ook heel goed uitpakken. Dat blijkt wel aan de nieuwe artiesten die ik daar ontdek. Vorig jaar waren dat bijvoorbeeld Claudia Hoyser en Grace Askew en dit jaar komt daar Tony Logue bij. Even snel scrollen door een van de vele Facebook groepen en je ontdekt een schat aan nieuw talent. Facebook, Instagram en Twitter zijn zo slecht nog niet.

Geheel willekeurig speelde ik Tony Logue zijn nieuwe single Calloway County af en werd direct gegrepen door zijn muziek. Tony Logue komt uit Kentucky en voegt zich met Jericho toe aan een mooi rijtje hedendaagse country artiesten. Wat te denken van Sturgill Simpson en Tyler Childers? Maar ook de minder bekende Cole Chaney, Leah Blevins en Britton Patrick Morgan kom hier vandaan en ben ik zeer positief over. Kentucky blijkt maar weer eens een bloeiende country scene te hebben.

Tony Logue maakt country muziek met een flinke rauwe rand. Dat komt door het rauwe stemgeluid van Logue die veel doet denken aan outlaw country artiest Cody Jinks. Maar ook de muzikale inkleuring kent een outlaw-achtige sfeer die veel doet denken aan dit mooie genre. Het past Tony Logue erg goed en je hoort aan alles dat hij wel raad weet hoe een liedje te produceren.

De instrumentatie is wat dat betreft spot-on, maar ook de teksten mogen daarin niet achterblijven. Dat doet het dan ook niet. Tony Logue schrijft op Jericho alles van zich af met prachtige verhalen. Vooral de dagelijkse problemen die hij hier ten gehore brengt zijn erg indrukwekkend. Het ruige werkleven, familieproblemen en verslavingen, het komt allemaal voorbij. Toch weet hij hier en daar ook licht te schijnen met de liefde en religie die hem houvast bieden.

Jericho is een van de eerste platen die ik van het jaar 2022 hoor en het is een krachtige binnenkomer. Tony Logue is een man die weet hoe zwaar het leven kan zijn en schuwt dat niet op deze plaat. Naast de sterke verhalen is ook de instrumentatie een juweeltje. Van scheurende fiddles en pedal steels tot heerlijk rock invloeden. Ja, ik snap nu waarom Spotify outlaw country tot mijn nummer 1 genre van 2021 voorstelde. Jericho is een plaat die onder je huid kruipt en je niet snel los laat. Wat een prachtig begin van 2022. Ik kan niet wachten wat country muziek uit Kentucky meer te bieden heeft. Als het van dit kaliber is dan gaan we een mooi jaar tegemoet.