Treetop Flyers – Old Habits

Treetop Flyers - Old Habits album cover

Mijn kennis over Britse band Treetops Flyers reikt niet ver. Het reikt helemaal niet zelfs en dit is een eerste kennismaking. Omdat het december maand is, is nieuwe aanwas van albums schaars. Dus elk album is mooi meegenomen. Veel artiesten durven het niet aan om in december nog albums uit te brengen, omdat volk het geld wel beter aan andere dingen kan besteden tijdens de feestdagen. Desalniettemin brengt Treetop Flyers alsnog een nieuw album uit genaamd Old Habits.

En ik moet zeggen dat ik erg positief verrast ben. Deze band gaat al een aantal jaren mee en wat ik er van heb begrepen is dat ze met deze plaat een nieuwe weg inslaan. Eerdere albums waren vooral belegd met een Amerikaanse West Coast sausje, voor Old Habits keren ze terug naar de jaren 70 Britse rock muziek. Mijn referentiekader reikt dus alleen deze plaat, maar wat is dit lekker zeg.

Old Habits luistert heerlijk weg en heeft heel veel schwung. De vele gitaarrifs worden afgewisseld met blazers en zorgen voor een extra dosis soul. Daarnaast heeft de frontman van Treetop Flyers, Reid Morrison een grauwe stem die de muziek nog meer geloofwaardiger maken. Je merkt aan alles dat dit authentieke jongens zijn die een aardig partij’tje muziek kunnen maken.

De band keert dus terug naar de jaren 70 Britse rock muziek. Namen die als invloeden dienen voor de Treetop Flyers zijn grootheden als The Who, George Harrison en Van Morrison. Je kan deze band in deze huidige tijd natuurlijk niet vergelijken met zulke bands, maar dat Old Habit kwalitatief goed muziek is staat buiten kijf. De productie is erg volwassen, maar tegelijkertijd ook erg speels. Deze muziek is gemaakt om vooral live ten gehore te brengen tijdens een volgepakte zaal.

Old Habits doet mij ook nog ergens anders aan denken, namelijk aan een televisieserie. Dan heb ik het over Vinyl die een aantal jaren geleden werd uitgezonden door HBO. Een serie over een platenlabel in New York. De muziek van Treetop Flyers zou ontzettend goed passen binnen het format van Vinyl. Alleen jammer dat deze serie voortijdig is gestopt. Desalniettemin heb je hier een extra tip om Vinyl eens te gaan kijken. Voor de pure muziekliefhebber niet te missen.

Maar richt je aandacht vooral op Old Habits. Een album die 2021 wat mij betreft prima afsluit. Lyrisch over en het helemaal geweldig vinden doe ik niet, maar dat Treetop Flyers op mijn muziekradar staat wordt wel duidelijk na het luisteren van deze plaat. Er valt genoeg te beleven en genoeg te genieten. Het blijft boeiend tot de laatste minuut en verliest niets van kracht. Sterke roots rock in een Brits jasje. Interessante Britse band die mij deze winter aardig warm gaat houden.

Uitgebracht door Loose Music