The Artisanals – Zia

The Artisanals - Zia album cover

U2 is geen schim meer van wat het vroeger was. Althans dat vinden de fans. Ze maken naar mijn mening nog steeds erg goede rock muziek en dat hoor je tegenwoordig steeds minder. Rockbandjes die opkomen worden vaak de alternatieve hoek opgedrukt en kansen om de mainstream te bereiken worden steeds moeilijker. Dat geldt ook voor de band The Artisanals.

Waarom ik deze recensie begin met U2 is omdat The Artisanals daar wel heel veel van weg hebben. Dat is ook iets wat je na één keer luisteren niet kan ontkennen. Het ligt er dik bovenop en de band zou liegen als ze zeiden dat ze daar geen inspiratie vandaan hebben gehaald. In principe maakt dat niet heel veel uit, want Zia is een stevige rockplaat met een eigen smoel. U2 kan wat mij betreft met pensioen. The Artisanals maken hier een plaat waar de oude rocklegendes jaloers op zouden zijn.

Frontman Johnny Delaware is de grote man van The Artisanals en stelde zich eerder op bij de band SUSTO, anders luisterwaardig rockbandje. Delaware lijkt gemaakt om als frontman naar voren te treden, want zijn stemgeluid is hemels. En ja, de associatie met Bono is snel gemaakt en ook hier valt dat niet te ontkennen. Maar nogmaals, daar is helemaal niets mis mee. Zia rockt en rammelt zoals U2 doet, so what?

Naast het heerlijke stemgeluid van Delaware klinkt de muziek daarnaast erg fris. Het is zulke aanstekelijke rockmuziek die eens in de zoveel tijd langskomt. Ongecompliceerd dat wel, maar zeer aanstekelijk. De nummers op Zia zijn direct en worden aangevuld met heerlijke gitaarsolo’s die de muziek extra dynamiek en kracht meegeven. Dit is het soort rockmuziek dat zich het beste uit in grote zalen zoals hier Ziggo Dome en de Amsterdamse Arena. Oke, dat is voor een beginnend bandje wel heel hoog gegrepen, maar je begrijpt mijn punt als je naar Zia luistert.

Deze plaat is de tweede voor The Artisanals, maar lijkt jammer genoeg nog niet echt voor grote golven te gaan zorgen. Zoals eerder gezegd zal deze band het moeten doen in het alternatieve rock hoekje en hopen dat ze publiek aan zich weten te binden die trouw blijft. Misschien kunnen ze het dan raken tot een Paradiso Grote Zaal. Aan de muziek op Zia zal het in ieder geval niet liggen, want die is spot on. Nu ligt het aan de liefhebbers van rock muziek om deze band een kans te gunnen. Mij hebben ze in ieder geval met deze plaat helemaal overtuigd.